ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
24 October, 2019
ΚεντρικήΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΣυνέντευξη του Χρήστου Παρασκευόπουλου για το φετινό πρόγραμμα των Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου Σύρου και Ρόδου

Συνέντευξη του Χρήστου Παρασκευόπουλου για το φετινό πρόγραμμα των Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου Σύρου και Ρόδου

Ξεκινάει στις 19 Αυγούστου και λήγει στις 25 Αυγούστου 2019, το «3ο Διεθνές Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου Άνω» στην Άνω Σύρο. Το Φεστιβάλ θα συμπεριλαμβάνει μια πληθώρα συναυλιών ,παράλληλων εκδηλώσεων και διαλέξεων. Με αφορμή αυτό το γεγονός μιλήσαμε με τον κύριο Χρήστο Παρασκευόπουλο, καλλιτεχνικό διευθυντή των Διεθνών Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου Σύρου και Ρόδου.

Κυριε Παρασκευόπουλε, στο πρωτο μέρος της συνέντευξης μιλήσαμε για την συναυλία με έργα συνθετών Ελληνικής καταγωγής. Τι προβλέπει όμως το κυρίως 3ο Φεστιβάλ Εκκλησιαστικού Οργάνου Σύρου, «Άνω»;

Το Φεστιβάλ φέτος προβλέπει πολύ ωραία πράγματα, τον Αύγουστο. Έχουμε την εκκίνηση του Φεστιβάλ τη Δευτέρα 19 Αυγούστου, όπου έχουμε προσκαλέσει έναν μεγάλο μουσικό, έναν μεγάλο οργανίστα θα έλεγα, μεγάλο δεν εννοώ από την ηλικιακή πλευρά, γιατί είναι νέος άνθρωπος, αλλά από την πλευρά της δραστηριότητας. Πρόκειται για τον Klaus Sonnleitner, εάν θέλετε ονόματα, θα σας τα στείλω γραπτώς, για να έχετε όλες αυτές τις πληροφορίες εγγράφως. Ο κύριος Klaus Sonnleitner είναι οργανίστας του εκκλησιαστικού οργάνου του Αγίου Φλωριανού, στο Λιντς της Αυστρίας, στο όργανο που έπαιζε ο Anton Bruckner. Είναι το όργανο που είχα παίξει και εγώ πριν δύο χρόνια και κάνουμε ανταλλαγές τώρα κάποιοι οργανίστες μεταξύ μας. Είναι προσκαλεσμένος, λοιπόν, για ρεσιτάλ στις 19 Αυγούστου στη Σύρο, με ένα πολύ ωραίο πρόγραμμα.

Ο Κλάους Σονλείτερ ανοίγει το φεστιβάλ “Ανω”

Την πρώτη ημέρα.

Ναι, την πρώτη ημέρα την ξεκινά ο Αυστριακός μας προσκεκλημένος. Στη συνέχεια έχουμε, την Πέμπτη 22 Αυγούστου, ένα πολύ ενδιαφέρον ντουέτο αποτελούμενο από τον Ελβετό οργανίστα Alois Koch και τον Έλληνα ομποΐστα Δημήτρη Σιδέρη, όπου θα παρουσιάσουν έργα για όμποε και εκκλησιαστικό όργανο, ένα συνδυασμό όχι τόσο διαδεδομένο θα λέγαμε, αλλά καθόλου αδιάφορο. Δηλαδή είναι πολύ ωραίο το πάντρεμα αυτών των δύο οργάνων, σαν πνευστά που είναι. Το όμποε έχει ένα χαρακτηριστικό ζεστό ήχο, όπως ξέρουμε, ενώ το εκκλησιαστικό όργανο, με τον επιβλητικό του ήχου, έχει άλλες ιδιαιτερότητες.

Αλόις Κωχ

Εκείνο όμως που θεωρώ εγώ σαν το απαύγασμα των εκδηλώσεων είναι η τελευταία συναυλία της Κυριακής 25 Αυγούστου, μόλις σας πω το συνδυασμό οργάνων θα το εγκρίνετε και εσείς πιστεύω. Είναι συναυλία με άρπα και εκκλησιαστικό όργανο. Είναι ένας πολύ ιδιαίτερος συνδυασμός. Τον ήχο της άρπας τον ξέρουμε όλοι φυσικά, ένας ευγενικός, αιθέριος, αέρινος ήχος, το δε όργανο από την πλευρά του… Θεωρώ ότι το ένα καλύπτει τα κενά του άλλου, δηλαδή η ατακαδόρικη ήχηση της άρπας, που δεν έχει το κάλυμμα του εκκλησιαστικού οργάνου, αυτό το χαλί, το ποτάμι που έχει, ενώ πάλι το όργανο στερείται της ατάκας, το ένα παντρεύεται με το άλλο θαυμάσια. Εγώ περιμένω πάρα πολύ να την ακούσω αυτή τη συναυλία.

Ο αρπίστας Θεοδωρής Ματούλας

Επίσης, έχουμε δύο λαμπρούς πάλι καλλιτέχνες, στη συγκεκριμένη περίπτωση, την κυρία Ουρανία Γκάσιου στο εκκλησιαστικό όργανο, που είναι η οργανίστα μας εδώ στο Μέγαρο Μουσικής, που δραστηριοποιείται και στο εξωτερικό, και στην άρπα έχουμε το Θοδωρή Ματούλα, ο οποίος είναι άνδρας. Δηλαδή, ενώ συνήθως στην άρπα βλέπουμε γυναικείες φιγούρες, στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε έναν εξαίρετο άνδρα καλλιτέχνη, που, από ό,τι έχω μιλήσει μαζί του είναι και πολύ δραστήριος στο χώρο της άρπας. Έτσι θα έχουμε μία πολύ ιδιαίτερη συναυλία. Το λέω αυτό γιατί η άρπα είναι και ένα όργανο που δεν μετακινείται πάντα απλά και εύκολα, αλλά, εν πάση περιπτώσει, θα μας έρθει στο νησί και θα ανέβει στον εξώστη του εκκλησιαστικού οργάνου. Εγώ περιμένω αυτή τη συναυλία, πραγματικά, πώς και πώς να την ακούσω.

Η οργανίστρια Ουρανία Γκάσιου

Οντως είναι δύο αγαπημένα μου όργανα και πολύ θα ήθελα να τα ακούσω μαζί.

Επίσης, έχουμε δύο πολύ ενδιαφέρουσες παράλληλες εκδηλώσεις, θα έλεγα. Για τη μία είμαστε ακόμα σε φάση που τη ζυμώνουμε, πιστεύω ότι θα έχουμε το οριστικό okay. Θα γίνει την Τετάρτη 21 Αυγούστου, πάλι στο χώρο του καθεδρικού ναού με το εκκλησιαστικό όργανο, όπου θα ερμηνευτούν όμως στο όργανο γνωστά θέματα, αυτοσχεδιασμοί από κινηματογραφική μουσική, το οποίο είναι πολύ δύσκολο, αλλά και πολύ ενδιαφέρον σύναμμα.

Ο Ντάνιελ Σκορόβσκυ θα ερμηνεύσει αυτοσχεδιασμούς κινηματογραφικών θεμάτων σε όργανο

Αυτοσχεδιασμοί με όργανο;

Ακριβώς. Έχουμε βρει έναν Πολωνό οργανίστα με τον οποίο διαπραγματευόμαστε αυτή τη στιγμή. Μέσα στην εβδομάδα θα έχω το 100%, οπότε θα σας τα στείλω γραπτώς πλέον, γιατί ακόμα έχουμε θέμα. Δηλαδή η Πρεσβεία το έχει εγκρίνει, τώρα περιμένουμε ο ίδιος να μας πει το okay, να συνεννοηθούμε με την Πρεσβεία κ.λπ. Επίσης έχουμε ακόμα μία πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση την Πέμπτη 23 Αυγούστου στο ησυχαστήριο, που είχε γίνει και πέρυσι. Φέτος, όμως, έχουμε ένα άλλο πολύ ενδιαφέρον, βλέπετε ότι η κάθε μία έχει το δικό της ενδιαφέρον, έχουμε μουσική με κινηματογραφικό όργανο, όχι με εκκλησιαστικό όργανο.

Δηλαδή;

Θα έχουμε ταυτόχρονα προβολή βωβής ταινίας και από κάτω θα έχουμε έναν εξαιρετικό μουσικό της jazz μουσικής, τον Δημήτρη Κεραμιδάκη, ο οποίος είναι πιανίστας και γενικώς ασχολείται πάρα πολύ με τη jazz μουσική και αυτοσχεδιάζει. Έτσι θα έχουμε θέματα επάνω σε συγκεκριμένα κομμάτια που έχει επιλέξει ο ίδιος, αλλά από κινηματογραφικό όργανο.

Τι είναι το κινηματογραφικό όργανο; Ρωτώ γιατί αυτό ακούγεται περίεργο.

Στις αρχές του 20ου αιώνα όπου ο κινηματογράφος άρχισε πια να υπάρχει στη ζωή των ανθρώπων, δεν υπήρχε όμως υπό τη μορφή του ομιλούντος κινηματογράφου, ήταν ο βωβός κινηματογράφος όπως λέμε. Προκειμένου όμως το ακροατήριο κάτω να έχει κάτι να ακούει, στις αίθουσες των cinema υπήρχαν δύο μουσικά όργανα, είτε πιάνο, στις μικρές αίθουσες, είτε εκκλησιαστικό όργανο. Αυτό σας έρχεται κάπως πρωτότυπο τώρα, έτσι;

Ναι.

Υπήρχαν εκκλησιαστικά όργανα, όχι όμως με τους ήχους που έχουμε στις εκκλησίες. Κατασκεύαζαν οι κατασκευαστές πρωτότυπους ήχους, δηλαδή οι αυλοί παρήγαγαν κάπως πιο εξαντρίκ, θα λέγαμε, ήχους, πιο εκκεντρικούς, διαφορετικούς, αλλά από αυλούς, και, επίσης, φιλοξενούνταν μέσα στα εκκλησιαστικά όργανα κλάξον, πέταλα, κουδούνια, ντραμς, συσκευές που παρήγαγαν άλλους ήχους. Οπότε εάν στο έργο υπήρχε, για παράδειγμα, κτύπημα πόρτας, άκουγες το κουδούνι από το όργανο, εάν είχε άλογο που κάλπαζε στο δρόμο, άκουγες πέταλα από το όργανο. Έτσι, λοιπόν, τα όργανα έγιναν πιο πολύ εφετζίδικα, θα λέγαμε, παρά εκκλησιαστικά. Για αυτό και άλλαξαν την επωνυμία τους από εκκλησιαστικά σε κινηματογραφικά. Μιλάμε πλέον για όργανα μεγάλα σε διαστάσεις. Συγκεκριμένα, έχουμε στο Radio City, στην Αμερική, ένα χαοτικό τέτοιο όργανο, το οποίο, δυστυχώς, δεν υπάρχει στις ημέρες μας. Η εταιρία Wurlitzer κατασκεύασε πάρα πολλά τέτοια όργανα, εκ των οποίων το μεγαλύτερο σώζεται αυτή τη στιγμή στο Λονδίνο, υπάρχει.

Kινηματογραφικό όργανο που χρησιμοποιείται στο Μίτσιγκαν Θήατερ στο Ανν Αμπορ

Προχωρώ στο Φεστιβάλ όμως. Εμείς, επειδή βέβαια δεν έχουμε τη δυνατότητα ενός τέτοιου οργάνου στη Σύρο, έχουμε την τεχνολογία της δειγματοληψίας όμως. Αυτό σημαίνει ότι ο μουσικός που θα έρθει θα έχει πληκτρολόγια στα οποία με ειδικό πρόγραμμα από ηλεκτρονικό υπολογιστή θα αποδίδονται ήχοι ενός κινηματογραφικού οργάνου. Αυτή είναι η παράλληλη εκδήλωση που θα γίνει στις 22 Αυγούστου, ημέρα Πέμπτη. Έχουμε, λοιπόν, τρεις κύριες και δύο παράλληλες εκδηλώσεις, νομίζω ότι είναι πολύ καλά για το καλοκαίρι όλα αυτά τα δρώμενα.

Η χρονιά φέτος κλείνει το Δεκέμβριο, με ημερομηνία που θα ανακοινωθεί εκ των υστέρων, με μία συναυλία για εκκλησιαστικό όργανο και βιολί, όπου έχουμε καλέσει από το εξωτερικό, από τη Στουτγάρδη, τη Δέσποινα Σολωμονίδου, Ελληνίδα οργανίστρια που ζει και δραστηριοποιείται στο εξωτερικό, και στο βιολί την κυρία Νίνα Πατρικίδου, από τα κορυφαία βιολιά της ορχήστρας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, όπου θα ερμηνεύσουν, βέβαια, και κάποιο ρεπερτόριο περισσότερο εορταστικό θα λέγαμε.

Φωτό: Ιωάννης Καμπούρης

Στη Ρόδο τι γίνεται;

Στη Ρόδο έχουμε μέχρι στιγμής συνεργασία με τη χορωδία, όπως έχουμε κάθε χρόνο, του δημοτικού διαμερίσματος Πεταλούδων. Επίσης, θα συμμετέχει και σε δεύτερη συναυλία η σοπράνο που ζει και δραστηριοποιείται στη Ρόδο, η κυρία Ζωή Κοκκαλά, που είναι καθηγήτρια τραγουδιού και δραστηριοποιείται πολύ έντονα στη Ρόδο. Θα συνεργαστούμε, επίσης, με τη μικτή χορωδία του Δήμου Ρόδου και με τη χορωδία τη διεθνή, όπως τη λένε εκεί, των τραγουδιστών της Αγίας Καικιλίας, Santa Cecilia όπως την λένε αυτοί. Θα δώσω και εγώ κάποιο ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου, ενώ έχουμε καλέσει επίσης και κάποιον Ιταλό οργανίστα για ένα ρεσιτάλ που πριμοδοτεί, όπως πάντα, το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο.

Νομίζω ότι θα καλύψουμε πολλά κενά συναυλιών εκκλησιαστικού οργάνου φέτος με όλα αυτά τα φεστιβάλ, είναι γύρω στις 10-12 συναυλίες που γίνονται στην επαρχεία. Νομίζω είναι ό,τι πρέπει, γιατί και στη Σύρο και στη Ρόδο το κοινό ενδιαφέρεται πάρα πολύ για τις εκδηλώσεις αυτές. Δηλαδή στη Σύρο έχουμε πρόβλημα στην Εκκλησία, κάθε φορά δεν ξέρουμε πού να βάλουμε τους ανθρώπους.

Η σοπράνο Ζωή Κοκκαλά

Το έχω δει.

Έχετε έρθει και εσείς εξάλλου, το έχετε δει, κάθονται όρθιοι στο προαύλιο. Η Ρόδος, βέβαια, έχει έναν τεράστιο ναό, φανταστείτε ένα ναό σαν του Αγίου Γεωργίου στη Ρόδο επί πέντε φορές μεγαλύτερο, με ένα όργανο επίσης πολύ μεγαλύτερο. Εκεί πέρυσι κάναμε έξι συναυλίες και μπορώ να πω, με μεγάλη μου χαρά, ότι γέμισε και στις έξι εκκλησίες, ένας ναός χωρητικότητας 400 ατόμων. Βέβαια, δεν είχαμε 400 άτομα, αλλά, εν πάση περιπτώσει, ένας μέσος όρος 200 ατόμων ήταν πολύ ικανοποιητικός σαν προσέλευση για τα δεδομένα του Φεστιβάλ. Το ροδιακό κοινό αρέσκεται στις πολιτιστικές εκδηλώσεις γενικότερα και επειδή είναι συνηθισμένο στο να ακούει διάφορα κλασικά έργα στο νησί, έχει ασπασθεί και το εκκλησιαστικό όργανο. Φέτος, μάλιστα, κλείνουμε την ένατη χρονιά διοργάνωσης του Φεστιβάλ αυτού και πλέον για τους Ροδίτες είναι θεσμός, δηλαδή το περιμένουν κάθε χρόνο να το ακούσουν.

Μοιραστείτε