του Γιώργου Πισσαλίδη
Cover photo credit: Valter Leben
Oι διάσημοι προβοκάτορες της industrial μουσικής, Laibach (προφέρεται Λάιμπαχ) κυκλοφόρησαν ψηφιακά ένα καινούργιο τραγούδι, το Ich will ein Deutscher sein. Είναι παρμένο από το επερχόμενο άλμπουμ του συγκροτήματος Wir sind das Volk (ein Musical aus Deutschland), το οποίο θα κυκλοφορήσει από την Mute Records στις 25 Μαρτίου 2022 ως ένας πολυτελής δίσκος ακτίνας με εκτενείς σημειώσεις στο εξώφυλλο και ψηφιακά, ενώ το θα κυκλοφορήσει ως διπλό άλμπουμ βινυλίου στις 10 Ιουνίου 2022.
Το άλμπουμ αντιπαραθέτει μουσική από την θεατρική παράσταση των Wir sind das Volk (“Είμαστε ο λαός: Ένα μιουζικαλ από την Γερμανία”), το οποίο έκανε πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 2020 και είναι βασισμένο πάνω στα γραπτά του γερμανού θεατρικού συγγραφέα Χάινερ Μύλλερ (σωστή προφορά Χάινερ Μιούλερ) .
“Ακολουθήσαμε την στρατηγική του ίδιου του Χάινερ Μύλλερ , κόβωντας αποσπασματα και επαναδιατάσσοντας το υλικό του, παίρνοντας τα κείμενα και τοποθετώντας τα σε καινούργιο πλαίσιο, ξαναδημιουργώντας το από την αρχή, με πρόθεση να σύρουμε το κοινό σε αυτό ή να το απόξενώσουμε από αυτό ” εξηγεί το συγκρότημα. “Η μουσική ξεκλειδώνει τα αισθήματα και με αυτόν τον τρόπο είναι ένα μεγάλο μέσο χειραγώγησης και δυναμικό όπλο προπαγάνδας. Για αυτό και ένας συνδυασμός του Χάινερ Μύλλερ, ο οποίος έβλεπε το θέατρο ως πολιτικό θεσμό, και των Laibach,δεν μπορεί να είναι τίποτα άλλο από ένα μιούζικαλ.”
Η σχέση των Laibach με το θέατρο ξεκινά το 1984, όταν συνέθεσαν μουσική για το θεατρικό έργο του Χάινερ Μύλλερ, “Κουαρτέτο”, ένα έργο που παρουσιάσθηκε στο Εθνικό Θέατρο της Σλοβενίας στην Λουμπλιάνα. Την επόμενη χρονιά συνάντησαν τον Μύλλερ στο Βερολίνο, ο οποίος τους πρότεινε να συνεργασθούν. Ο Μύλλερ χρησιμοποίησε μουσική των Laibach σε μια θεατρική παράσταση, αλλά η συνεργασία δεν συνέβη ποτέ, μέχρι που η Διευθύντρια της Παγκόσμιας Εταιρείας Χάινερ Μύλλερ, Άνια Κίρκερτ τους πρότεινε ένα μεταθανάτιο πρότζεκτ, βασισμένο σε κείμενα του Μύλλερ.
Το εξώφυλλο και το εσώφυλλο του άλμπουμ είναι αντίστοιχα το “Θεοφάνεια ΙΙ : Το Προσκύνημα των Βοσκών” (1998, από την συλλογή των Μουσείων Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο) και “Επιφάνεια Ι: Το Προσκύνημα των Μάγων(έργο του 1996 από την συλλογή του Μουσείου Τέχνης του Ντένβερ) , έργα του διάσημου Αυστρο-Ιρλανδού καλλιτέχνη Γκότφρηντ Χελνβέιν. Παρμένο από την σειρά “Θεοφάνεια” η οποία περιλαμβάνει μερικά από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα του, ο πίνακας αντανακλά το βασικό θέμα της δουλειάς του: την παιδική ηλικία στην περίοδο του Εθνικοσοσιαλισμού.