
Έρχονται Χριστούγεννα και ένας από τους αγαπημένους συγγραφείς που έχουν ταυτιστεί μεαζί τους είναι ο Τσαρλς Ντίκενς με κείμενα όπως ‘Χριστουγεννιάτικη Ιστορία” Και όμως ο συγγραφέας κλασσικών βιβλίων , όπως ο ‘¨Ολιβερ Τουίστ” η οι “Δύσκολοι καιροί” που κριτικάρουν τηςν Αγγλία της βιομηχανικής επανάστασης από μια παραδοσιοκρατική οπτική, περιφρονείται από τους έλληνες εκδότες, όπως γράφει και ο Τηλεμαχος Χορμοβίτης.
του Τηλέμαχου Χορμοβίτη
Ακούγεται αστείο, αλλά η ελληνική ιντελιγκέντσια, που δουλεύει στους εκδοτικούς οίκους και αποφασίζει για το ποια βιβλία θα εκδοθούν, σνομπάρει τον σπουδαιότερο συγγραφέα που έβγαλε ο αγγλοσαξωνικός κόσμος από την εποχή του Σαίξπηρ, τον Τσαρλς Ντίκενς.
Στην ελληνική γλώσσα, μπορείς να βρεις τα πάντα από Γουλφ, Τζόυς, Μπέκετ και άλλους συγγραφείς του μοντερνισμού, που τόσο αγαπάνε οι θολοκουλτουριάρηδες. Aν όμως ψάξεις για Ντίκενς θα διαπιστώσεις πως από τα 15 μυθιστορήματα του, στα ελληνικά κυκλοφορούν μόνο τα …5 σε πλήρεις εκδόσεις για ενήλικες. (πολλά βιβλία του κυκλοφορούν σε συντομευμένες παιδικές εκδόσεις).
Βλέπετε, ο τεράστιος Ντίκενς είχε υποπέσει στο αμάρτημα του να γράφει βιβλία συναρπαστικά, δημοφιλή, με πλοκή, αρχή, μέση και τέλος, που απευθυνόταν σε όλους και που ήταν κατανοητά από όλους. Όπως έγραψε και ο Γκίλμπερτ Κ. Τσέστερτον: “Ο Ντίκενς είναι το ζωντανό παράδειγμα του τι μπορεί να συμβεί όταν μια σπουδαία λογοτεχνική ιδιοφυϊα έχει τα ίδια λογοτεχνικά γούστα με το κοινό…Ο Ντίκενς δεν έγραφε αυτά που ήθελε ο κόσμος. Ο Ντίκενς ήθελε αυτά που ήθελε ο κόσμος.”.
Για πολλά χρόνια, οι διανοούμενοι που δούλευαν σε εκδοτικούς οίκους, επηρεασμένοι από τις διδαχές του μοντερνισμού, τέτοια βιβλία τα θεωρούσαν υποδεέστερα, κατάλληλα μόνο για παιδιά. Ένα μυθιστόρημα για να θεωρηθεί σπουδαίο θα έπρεπε να είναι δυσνόητο, βαρετό και ασυνάρτητο. Αν και τα τελευταία χρόνια έχουν βελτιωθεί τα πράγματα και πολλοί εκδοτικοί οίκοι έχουν εκδώσει τα αριστουργήματα της κλασικής λογοτεχνίας σε πλήρεις και προσεγμένες εκδόσεις, ο σπουδαιότερος των κλασικών συγγραφέων, ο Τσαρλς Ντίκενς παραμένει, δυστυχώς, παραμελημένος.
(Στη φωτογραφία, ο πίνακας του Robert William Buss, “To όνειρο του Ντίκενς”. Τον πίνακα τον ζωγράφισε ο Buss λίγο μετά το θάνατο του Ντίκενς και απεικονίζει τον μεγάλο συγγραφέα να κοιμάται στο γραφείο του, περιτριγυρισμένος από τους ήρωες των βιβλίων του)