![](https://avalonofthearts.gr/wp-content/uploads/2021/03/georgakatos-1-1200x675.png)
Πλησιάζει η επέτειος της 25ης Μαρτίου και μία από τις σημαντικότερες εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης είναι η εκτέλεση ολοκληρου του “Ύμνου εις της Ελευθερίαν” του Νικόλαου Μάντζαρου από το ακαπέλλα συγκρότημα ΜEIZON ensemble στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Μιας και είμαστε λάτρεις της Εθνικής Σχολής, της χορωδιακής μουσικής, αλλά και κάθε έργου με εθνικό χαρακτήρα αποφασίσαμε να πάρουμε μια συνέντευξη με τον μαέστρο Αγαθάγγελος Γεωργακάτο για να δούμε τι σημαίνει αυτό το έργο στην τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα.
Συνέντευξη στον Γεώργιο Πισσαλίδη
Κϋριε Γεωργακάτο, πριν μιλήσουμε για την εκδήλωση της 25ης Μαρτίου θα ήθελα να μου μιλήσετε για την μέχρι τώρα καρριέρα σας.
Σπούδασα τη διεύθυνση χορωδίας στην Ουγγαρία στην τάξη του Peter Erdei , από το 2001 έως το 2012 εργάσθηκα ως μαέστρος και καθηγητής στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών και από το 2012 μετά από διεθνή διαγωνισμό βρίσκομαι στη θέση του διευθυντή χορωδίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής θέση την οποία έχω τη χαρά να υπηρετώ μέχρι και σήμερα . Έχω επίσης την τιμή να συνεργάζομαι συχνά με τη Χορωδία της ΕΡΤ.
Πως αποφασίσατε να δημιουργήσετε το Μείζον Ensemble;
Το ΜΕΙΖΟΝ ensemble δεν είναι αποκλειστικά δική μου δημιουργία . Είναι το αποτέλεσμα μίας ομαδικής προσπάθειας από ανθρώπους που στην πορεία της φιλικής τους σχέσης ανακάλυψαν μεταξύ άλλων και την κοινή τους αγάπη για το καθαρό χορωδιακό τραγούδι . Το κοινό τους ενδιαφέρον για το μουσικό αυτό είδος ήταν και το κίνητρο για τη δημιουργία αυτού του μικρού ανδρικού φωνητικού συνόλου που στόχο έχει την παρουσίαση και ηχογράφηση χορωδιακών έργων Ελλήνων και ξένων συνθετών .
Mιλήστε μας για τον “Ύμνο εις την Ελευθερία” του Νικόλαου Μάντζαρου που θα ερμηνεύεσετε ανήμερα της εθνικής γιορτής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Τι μουσικές επιρροές υπάρχουν στο έργο του Μάντζαρου; Γιατί επιλέξατε την τρίτη εκδοχή του έργου; Σε τι διαφέρει από τις προηγούμενες εκδοχές του έργου;
Ο “Ύμνος εις την Ελευθερίαν” σε ποίηση Διονύσιου Σολωμού μελοποιήθηκε από τον Νικόλαο Μάντζαρο 5 φορές . Με το ΜΕΙΖΟΝ ensemble θα παρουσιάσουμε την Πέμπτη 25 Μαρτίου στις 8.30μ.μ την 3η εκδοχή μελοποίησης με την οποία ο Μάντζαρος ασχολήθηκε από το 1831 έως το 1860. Πρόκειται για την πλέον πολύπλοκη από τις μελοποιήσεις του Μάντζαρου , με καθαρότατες αρμονικές επιρροές από τον Ευρωπαϊκό Ρομαντισμό και τις πολυφωνικές δομές της προκλασικής μουσικής .Ο κύριος λόγος που επιλέξαμε την εκδοχή αυτή είναι το γεγονός πως είναι άγνωστη στο ευρύ κοινό . Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται σε ευρύ Ελληνικό ακροατήριο , ενώ έχει παρουσιαστεί και ηχογραφηθεί για πρώτη φορά από τη χορωδία Κέρκυρας, στην Κέρκυρα το 2018.
Πέρα από ότι είναι ένα εθνικό έργο, τι πιστεύετε ότι έχει να δώσει το συγκεγκριμένο έργο στον ακροατή του 21ου αιώνα;
Στην ποίηση του Σολωμού , ο ακροατής μπορεί εύκολα να αφουγκραστεί την σκλαβωμένη Ελλάδα που πονά, που θυσιάζεται, που πολεμά , που επαναστατεί και στο τέλος ελευθερώνεται. Έννοιες όπως η Ελευθερία στις μέρες μας ειδικά δεν είναι επίκαιρες μόνο επειδή γιορτάζουμε ως Έλληνες τα 200 χρόνια από την Επανάσταση , αλλά κυρίως επειδή στη σύγχρονη εποχή η ανθρώπινη ύπαρξη στερείται με διάφορους τρόπους πολλών ελευθεριών . Η πανδημία απλά αναδεικνύει κάποιες από αυτές .
Τι πιστεύετε για την χορωδιακή μουσική στην Ελλάδα; Το ρωτάω γιατί πολλοί πιστεύουν ότι υπάρχει πτώση αντί για άνοδο.
Το θέμα “Χορωδιακή μουσική στην Ελλάδα ” είναι πολύπλοκο και θα μπορούσα να μιλάω επί ώρες για κάθε πτυχή που αφορά σε αυτό. Θα αρκεστώ όμως στο να πω ότι μεταξύ πολλών άλλων τα βασικά συστατικά της χορωδιακής πράξης είναι δύο : ΦΩΝΗ + ΜΑΖΙ . Η Ελλάδα είναι πλούσια από ανθρώπους φωνητικές ικανότητες οι οποίες προέρχονται είτε από προίκισμα της φύσης είτε από σκληρή εκπαίδευση , είτε και από τα δύο που είναι και το ιδανικότερο . Ο τομέας που χρειάζεται ακόμα πολύ προβληματισμό , δουλειά και εκπαίδευση είναι το ΜΑΖΙ . Προκειμένου να είναι εύηχο το αποτέλεσμα της φωνητικής σύμπραξης , πρέπει να τηρηθούν οι κανόνες του ΣΥΝτραγουδίσματος, οι οποίοι είναι διαφορετικοί από αυτούς του σολιστικού(μονωδιακού) τραγουδιού και οι οποίοι δυστυχώς δεν διδάσκονται , με αποτέλεσμα να υπάρχει η γενική σύγχυση μεταξύ του “τραγουδώ” και του “ΣΥΝτραγουδώ” .
Φυσικά δεν θα επεκταθώ στην ανάλυση των κανόνων της χορωδιακής μουσικής ,γενικά όμως μπορώ να αναφέρω ότι το γεγονός ότι ένας άνθρωπος είναι ικανός να δημιουργήσει με επιτυχία έναν ατομικό στόχο δεν σημαίνει ότι είναι το ίδιο ικανός να συμπράξει με άλλους για τη δημιουργία ομαδικού στόχου. Αυτό βέβαια δε συμβαίνει μόνο στη μουσική αλλά και στη ζωή .
Πέρα από την ηχογράφηση και την συναυλία, τι άλλο ετοιμάζετε με το Μείζον Ensemble;
Την περίοδο αυτή το ΜΕΙΖΟΝ ensemble ασχολείται μόνο με την παρουσίαση του Ύμνου. Τα μελλοντικά σχέδια θα αρχίσουν να σχεδιάζονται μετά τη λήξη της πανδημίας .
Για να δείτε την συναυλία online πατήστε εδώ