ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

Δεν βρέθηκαν άρθρα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
22 April, 2024
ΚεντρικήΜΟΥΣΙΚΗ“Γαία”: Η νέα συμφωνική ραψωδία του Μάριου Ι. Ηλία κάνει πρεμιέρα στην Γερμανία (video)

“Γαία”: Η νέα συμφωνική ραψωδία του Μάριου Ι. Ηλία κάνει πρεμιέρα στην Γερμανία (video)

 Eπιμέλεια Γιώργου Πισσαλίδη 

Τον τίτλο «Γαία» έδωσε στη συμφωνική του ραψωδία για σοπράνο, βιολί και συμφωνική ορχήστρα, ο Κύπριος μουσικοσυνθέτης Μάριος Ιωάννου Ηλία, η παγκόσμια πρεμιέρα της οποίας θα δοθεί στη Γερμανία στις 25 Αυγούστου. Επεται και 2η συναυλία στις 26 του μήνα.

Ο Μάριος Ιωάννου Ηλία σύνθεσε τη συμφωνική αυτή ραψωδία κατόπιν ανάθεσης της Ευρωπαϊκής Ορχήστρας Νέων, στο πλαίσιο της Γερμανικής Εθνικής Έκθεσης Κηπουρικής του Μανχάιμ 2023 (buga23).

Από τη Γερμανία, όπου βρίσκεται για τις πρόβες, ο Μ. Ηλία ανέφερε στο ΚΥΠΕ ότι η συναυλία στις 25 Αυγούστου θα δοθεί στην καλοκαιρινή κατοικία του Πρίγκιπα, Εκλέκτορα Καρλ Θεόδωρου και στις 26 Αυγούστου στην κεντρική σκηνή της Γερμανικής Εθνικής Έκθεσης Κηπουρικής του Μανχάιμ.

Η Γαία είναι στην ελληνική μυθολογία η προσωποποιημένη Γη, η προγονική μητέρα όλων των ζωντανών και η πρώτη Τιτανίς που προέκυψε από το Χάος. Οπως είπε ο μουσικοσυνθέτη, «η Γαία συμβολίζει ως ζωντανός οργανισμός τη θηλυκότητα και τη θηλυκή δύναμη, τη γονιμότητα, τη μητρότητα, την ανανέωση και την αναγέννηση, την περιβαλλοντική συνείδηση και την οικολογία».

Τα κύρια θέματα που προβάλλονται στη συμφωνική αυτή ραψωδία αφορούν στο κλίμα, το περιβάλλον, την ενέργεια και ασφάλεια των τροφίμων.

Τα πιο πάνω ζητήματα, όπως επεσήμανε, είναι όλα στενά συνδεδεμένα με το ερωτηματικό που προκύπτει να είναι το «κατά πόσον η πληροφορημένη ανθρωπότητα βλέπει τον εαυτό της ως μέρος της φύσης, ως συμβιωτικό εταίρο στο δίκτυο της φύσης, ή ως υπεράνω εικόνα του Δημιουργού που επιθυμεί να υποτάξει τα πάντα και έτσι να γίνει παράσιτο σε αυτόν τον μεγάλο βιοτόπο της Γης».

Αναφορικά με την έμφαση που δίδεται στο κλίμα στη μουσική του σύνθεση, είπε ότι «οι επιφανειακές συνθήκες σε ανενεργούς πλανήτες καθορίζονται αποκλειστικά από την ηλιακή ενέργεια και τους φυσικούς και χημικούς φυσικούς νόμους».

Πρόσθεσε ότι η συμφωνική του ραψωδία πραγματεύεται και το γεγονός ότι η ατμόσφαιρα και η θερμοκρασία ενός ζωντανού πλανήτη αλλάζουν έτσι ώστε δεν μπορούν να προβλεφθούν αποκλειστικά από τους νόμους της φυσικής και της χημείας.

Περιβάλλον και Συν-περιβάλλον, είναι επίσης στοιχεία τα οποία αποτελούν κομμάτι του έργου, με τον Μάριο Ιωάννου Ηλία να δηλώνει ότι κάθε οργανισμός έχει το περιβάλλον του και επηρεάζει επίσης τη ζωή του, ενώ, επίσης, το περιβάλλον παρέχει όλες τις επιδράσεις που χρειάζεται ένας οργανισμός για να ζήσει: «Χωρίς περιβάλλον, ζούμε σε κλινικό εργαστήριο και δεν έχουμε φυσικά ερεθίσματα γύρω μας».

Για την Ενέργεια, ζήτημα το οποίο επίσης, απασχόλησε τον συνθέτη, ο ίδιος εξήγησε ότι «για να μην βλάψει τον μεγάλο βιότοπο ‘Γη’, ο άνθρωπος μπορεί να αντλήσει την ενέργειά του από τον ήλιο, τον άνεμο και το νερό και να αποφύγει τις καταστροφικές και μη-ελέγξιμες μορφές ενέργειας».

Καταλήγοντας, ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, επέλεξε να παραθέσει ένα απόσπασμα από το βιβλίο “Αρχή Ευθύνης” του φιλοσόφου Χανς Γιόνας ο οποίος έγραψε ότι «η έκρηξη του πληθυσμού, ως πρόβλημα παγκόσμιου μεταβολισμού, αφαιρεί το χειριστήριο από την προσπάθεια ευημερίας και θα αναγκάσει έναν εξαντλημένο ανθρώπινο πληθυσμό, προκειμένου να επιβιώσει, να κάνει αυτό που θα μπορούσε να κάνει για ευτυχία: να λεηλατήσει τον πλανήτη χωρίς έλεος, μέχρις ότου αυτός εκφωνήσει την τελευταία του κρίση και αρνηθεί να ανταποκριθεί».

Πηγή : ΚΥΠΕ

Μοιραστείτε