Η διάλεξη αυτή εστιάζει στα παλαιά μουσικά όργανα, τα οποία προέρχονται από τις αγροκτηνοτροφικές κοινωνίες της υπαίθρου (γκάιντα, τσαμπούνα, φλογέρες, παλαιός τύπος λύρας κ.λπ.). Έχοντας ως αφετηρία τις δυνατότητες και -κυρίως- τις “αδυναμίες” τους, θα εξεταστούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ρεπερτορίου τους, καθώς και οι επιτελεστικές συνθήκες του γλεντιού, οι οποίες συνδέονται άρρηκτα με το ρεπερτόριο αυτό. Παράλληλα, μέσα από την σκιαγράφηση των διαδρομών τους με φόντο τις κοινωνικοπολιτισμικές αλλαγές στην Ελλάδα κατά τις τελευταίες δεκαετίες, θα εξεταστεί κατά πόσον τα παλαιά όργανα μπορούν να λειτουργήσουν ως δίαυλος για να κατανοήσουμε τις κοινωνίες από τις οποίες προέρχονται, καθώς και εκείνες στις οποίες χρησιμοποιούνται.
Ημερομηνία: Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024
Ώρα: 20.00
Η είσοδος στη διάλεξη είναι δωρεάν. Η διάρκεια της ομιλίας θα είναι 1 περίπου ώρα, ενώ θα ακολουθήσει ένα μισάωρο που θα διατεθεί για ερωτήσεις.
Για περισσότερες πληροφορίες στείλτε μας μήνυμα στο Facebook ή στο filoi.laikon.organon@gmail.com.
Κέντρο Ελληνικής Μουσικής «Φοίβος Ανωγειανάκης»
Ευριπίδου 18 & Αιόλου, 3ος όροφος
Τηλ.: 210-3231164, E-mail: filoi.laikon.organon@gmail.com
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΟΜΙΛΗΤΗ:
Ο Χάρης Σαρρής γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών και αναγορεύτηκε διδάκτορας του ιδίου Τμήματος. Θέμα διατριβής: “Η γκάιντα στη Θράκη: μια οργανολογική εθνογραφία”.
Σπούδασε δυτική μουσική (πτυχία Ακορντεόν, Αρμονίας και Αντίστιξης). Παράλληλα, από την ηλικία των εννέα ετών παίζει κρητική λύρα, μαθητεύοντας αρχικά πλάι στον πατέρα του και στη συνέχεια πλάι στον Γιώργο Βυζιριανάκη. Στα φοιτητικά του χρόνια ασχολήθηκε με διάφορους τύπους αχλαδόσχημης λύρας ενώ στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής ασχολήθηκε και με τη γκάιντα.
Διδάσκει στο Μεταπτυχιακό «Ερμηνεία ενόργανης και φωνητικής μουσικής» του Τμήματος Μουσικών Σπουδών που Πανεπιστημίου Αθηνών. Δίδαξε ως επιστημονικός συνεργάτης και ακαδημαϊκός υπότροφος στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου (2008-2017), στο Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2001-2004) και εργάστηκε ως ερευνητής στο Ερευνητικό Πρόγραμμα «Θράκη» του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» (1995-2004). Από το 2007 διδάσκει στο Τμήμα Μουσικοκινητικής Αγωγής της Σχολής Μοραΐτη.
Από το 1998 ως το 2010 συνεργάστηκε σε μηνιαία βάση ως μουσικοκριτικός στο περιοδικό Hitech. Από το 2002 συνεργάζεται με την Νομαρχία Κυκλάδων στις ετήσιες Συναντήσεις Λαϊκών Πνευστών, καθώς και σε ειδικές επιτόπιες εθνομουσικολογικές έρευνες, με σκοπό τη σύσταση ενός αρχείου αφιερωμένου στις μουσικές και τους μουσικούς των Κυκλάδων.
Σε συνεργασία με τον σκηνοθέτη Δημήτρη Κιτσικούδη και τον φωτογράφο Διονύση Γαγάτσο ασχολείται με το εθνογραφικό φιλμ. Η ως τώρα συνεργασία τους έχει δώσει το ντοκιμαντέρ «Γκάιντες λαλούν» (2012, 30 λεπτά), το οποίο διακρίθηκε στο Φεστιβάλ της Πάτρας, το μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ «Μουσικές και μουσικοί της Άνδρου» (2016, 60 λεπτά) καθώς και το ντοκιμαντέρ «Ο Τίγρης από τ’ Απεράθου» (προσεχώς).
Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται τα μουσικά όργανα, οι φωνητικές και οργανικές μουσικές των Βαλκανίων, οι μουσικές του Αιγαίου, το εθνογραφικό φιλμ.
Έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά.