ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
29 September, 2022
ΚεντρικήΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ - ΦΕΣΤΙΒΑΛ“Εν τω μνησθήναι 1922-2022”: Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης και οι “Εν Χορδαίς” συνδυάζουν μικρασιάτικες μουσικές και κείμενα της “Γενιάς του ‘30” σε παράσταση στο Ηράκλειο

“Εν τω μνησθήναι 1922-2022”: Ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης και οι “Εν Χορδαίς” συνδυάζουν μικρασιάτικες μουσικές και κείμενα της “Γενιάς του ‘30” σε παράσταση στο Ηράκλειο

Η παράσταση “Εν τω μνησθήναι” 1922 – 2022 στο εξαιρετικό Φεστιβάλ «Κρήτη, μια ιστορία 5+1 πολιτισμοί» του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης. 

Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου, ώρα 21:00 στο Κηποθέατρο Ν. Καζαντζάκης.

Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Κυριάκος Καλαϊτζίδης και μουσικό σχήμα «Εν Χορδαίς»

Η Μ. Ασία δεν υπήρξε απλώς ένας από τους γεωγραφικούς χώρους όπου έδρασαν οι Έλληνες για χιλιάδες χρόνια. Από τον Όμηρο, τους Ίωνες φιλοσόφους και τους Καππαδόκες πατέρες μέχρι και τις τελευταίες στιγμές της ελληνικής παρουσίας εκεί, η Μ. Ασία υπήρξε η κοιτίδα ζωηφόρων υδάτων που με τα νάματά της πότιζε – και με ένα μυστήριο και θαυμαστό τρόπο ακόμη ποτίζει – κάθε έκφραση του πνευματικού, καλλιτεχνικού, θρησκευτικού, κοινωνικού και οικονομικού βίου. Και στους χρόνους της ακμής, αλλά και σε αυτούς της δουλείας, ήταν η μήτρα και η τροφός του γένους. 

Η πλήρης και οριστική αποκοπή που επέφερε η καταστροφή του 1922 μαζί με την αναγκαστική ανταλλαγή πληθυσμών που επέφερε η Συνθήκη της Λωζάνης το 1923, έκλεισε τον κύκλο που άνοιξαν οι πρώτοι άποικοι στα μέσα του 10ου π.Χ. αι., η Αργοναυτική εκστρατεία και ο Τρωϊκός πόλεμος και ταυτόχρονα επέφερε αθεράπευτο τραύμα στο σώμα του Ελληνισμού. 

Οι πολλαπλές επιπτώσεις των γεγονότων του 1922 και του 1923, καθώς και οι λογής εκφάνσεις του Μικρασιατικού πολιτισμού αποτέλεσαν πεδίο εξαντλητικής μελέτης και διεξοδικής ανάλυσης από τις ανθρωπιστικές επιστήμες, αλλά και πηγή έμπνευσης κάθε είδους πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας. 

Το Μικρασιατικό τραγούδι ειδικότερα καθόρισε για δεκαετίες την ελληνική μουσική πραγματικότητα σε όλα τα επίπεδα, ενώ καθοριστική ήταν η παρουσία εμβληματικών Μικρασιατών μουσικών στην δισκογραφία και τη μουσική επιτέλεση. Ανάμεσα στα άλλα, συνέβαλαν στην μορφοποίηση του Ρεμπέτικου τραγουδιού ως είδους και στην γένεση και εξέλιξη του λαϊκού τραγουδιού τουλάχιστον μέχρι και τη δεκαετία του ’60. 

Στη λογοτεχνία, η «Γενιά του 30» ανανέωσε δημιουργικά την ποίηση και την πεζογραφία επαναπροσδιορίζοντας την ελληνικότητα στην έκφραση και τη θεματολογία. Πολλές σημαίνουσες φυσιογνωμίες του πνευματικού αυτού κινήματος ήταν πρόσφυγες πρώτης γενιάς και με την πένα τους αποθησαύρισαν εικόνες, πρόσωπα, μνήμες και εμπειρίες των αλησμόνητων πατρίδων, όσο και τις δυσκολίες κατά την εγκατάσταση στον νέο τους τόπο. 

Στην παράσταση «Εν τω μνησθήναι» συνδυάζονται δημιουργικά ένα «πανόραμα» των μουσικών ιδιωμάτων της Μικρασιατικής μουσικής παράδοσης με εμβληματικά κείμενα της λογοτεχνικής παραγωγής της Γενιάς του ’30 και των επιγόνων της.

 

Κυριάκος Πετράς – βιολί

Θανάσης Κουλεντιανός – Κανονάκι

Νίκος Ανδρίκος – τραγούδι

Πέτρος Παπαγεωργίου – τουμπελέκι, ντέφι, μπεντίρ

Κυριάκος Καλαϊτζίδης – ούτι, τραγούδι

Κώστας Παπαγιαννίδης – λαούτο

Ανδιάνα Αχιτζάνοβα – τραγούδι

Αφήγηση: Ιεροκλής Μιχαηλίδης

Επιλογή κειμένων:Βασιλική Νευροκοπλή, Κυριάκος Καλαϊτζίδης 

Επιμέλεια ήχου: Λεωνίδας Παλάσκας

Σύλληψη ιδέας, καλλιτεχνική διεύθυνση: Κυριάκος Καλαϊτζίδης

Μοιραστείτε