ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
28 November, 2020
ΚεντρικήΜΟΥΣΙΚΗΤσάρλυ Ντάνιελς (1936- 2020): Μακρυμάλλικο “σάουθερν ροκ” και παραδοσιακές, πατριωτικές αξίες

Τσάρλυ Ντάνιελς (1936- 2020): Μακρυμάλλικο “σάουθερν ροκ” και παραδοσιακές, πατριωτικές αξίες

του Γιώργου Πισσαλίδη

Πέθανε στις 6 Ιουλίου 2020, σε ηλικία 83 ετών, από εγκεφαλική αιμοραγγία ο τραγουδιστής και βιολιστής Τσάρλυ Ντάνιελς, ένας από τους θρυλικότερους μουσικούς της κάντρυ, ο οποίος έγινε γνωστός με το βραβευμένο με “Γκράμμυ”The Devil Went Down to Georgia” και το “Long Haired Country Boy”.  Υπήρξε μέλος του Country Music Hall Of Fame και του θεσμού της κάντρυ, Grand Ole Opry.

Γεννημένος το 1936 στο Γοουίλμινγκτον της Νότιας Καρολίνας, η μουσική του Ντανίελς πατούσε σε πολλές μουσικές παραδόσεις , από την φολκ και το “μπλουγκρας” στο γκόσπελ, την κάντρυ και το ροκ. Ο Ντάνιελς ήταν πρωτοπόρος στο να εισάγει τους ήχους του “σάουθερν ροκ” στο κυρίως ρεύμα της μουσικής κάντρυ. Με αυτόν τον τρόπο, επέκτεινε την δημοτικότητα της μουσικής κάντρυ με το να κάνει εκατομμύρια νεαρούς να εκτιμήσουν περισσότερο την “κάντρυ” μουσική κληρονομιά τους, σφυρηλάτησε μουσικές συμμαχίες με μια μεγάλη γκάμα καλλιτεχνών της “κάντρυ”, αλλά και άλλων μουσικών στυλ και βοήθησε να φέρει την κάντρυ σε βαθύτερα επίπεδα της Αμερικάνικης κουλτούρας.

Πολύ βασική σε αυτό το επίτευγμα ήταν η δουλειά του ως session μουσικός στά άλμπουμς του Μπόμπ Ντύλαν που ηχογραφήθηκαν στην Νάσβιλ, (την πρωτεύουσα της κάντρυ) στην δεκαετία του ‘60, όπως το Nashville Skyline, το άλμπουμ που το 1969 άλλαξε την γνώμη των χίπις και των καουμόυδων για το ανερχόμενο “κάντρυ ροκ”.  O Nτάνιελς βοήθησε επίσης τον Ρίνγκο Σταρ στο “κάντρυ” άλμπουμ του  Beaucoups of Blues. Το τραγούδι του “The Devil Went Down to Georgia” και η Charlie Daniels Band συμπεριλήφθηκαν στο ακρογωνιαίο φιλμ “Καουμπόυς των Πόλεων” (Urban Cowboy) του  1980, μια ταινία με τον Τζων Τραβόλτα που βοήθησε να πυροδοτήσει μία έκρηξη στην δημοτικότητα της μουσικής κάντρυ και επέκτεινε το κοινό της σε όλη την Αμερική και όχι μόνο στον Νότο.

Εμείς αποφασίσαμε να τιμήσουμε τον εκλιπόντα Τσάρλυ Ντάνιελς για κάτι για το οποίο υπήρξε διάσημος στην Αμερική, αλλά άγνωστο στην Ελλάδα: την μεγάλη του αγάπη για την πατρίδα του και την πίστη σε παραδοσιακές αξίες.

Ο Νότος θα ξαναγίνει μεγάλος 

Ήταν το 1969, όταν οι «Ωλμαν Μπράδερς» ηχογράφησαν το ντεμπούτο τους, δημιουργώντας ένα καινούργιο είδος: το «σάουθερν ροκ». Επρόκειτο για ένα νότιο πάντρεμα «κάντρυ», «μπλουζ» και ροκ , αλλά και φολκ και τζαζ ροκ, που θα έφερνε το ροκ πίσω στις Νότιες Πολιτείες, από όπου ξεκίνησε με το ροκαμπίλλυ του 50. . Στην δεκαετία του ’70 συγκροτήματα όπως οι «Λύνερντ Σκύνερντ», οι «Μάρσαλ Τάκερ Μπαντ» από την Νότια Καρολίνα και οι «Γουέτ Γουίλυ» από την Αλαμπάμα, δήλωναν περήφανοι για την Νότια καταγωγή τους και σήκωναν ψηλά την σημαία του στρατού των Νοτίων της εποχής του Αμερικάνικου Εμφυλίου. 

Και αν οι «Λύνερντ Σκύνερντ» έγραψαν το πιο διάσημο κομμάτι του είδους με το «Sweet Home Alabama», ο ύμνος του κινήματος ανήκε στον Τσάρλυ Ντάνιελς. Ήταν το «The South’ Gonna Do It Again» (1974), όπου ο Ντάνιελς έπαιζε το διάσημο βιολί του σε ρυθμούς γουέστερν σουίνγκ (κάντρυ και χορευτική τζαζ του 30) και τραγουδούσε:

«Το τραίνο για το Γκρίντερς Σουίτς τρέχει για να είναι στην ώρα του
Και τα παιδιά από τους Τάκερ παίζουν «παπάδες» στην Καρολίνα.
Οι άνθρωποι στην Φλόριντα δεν μπορούν να μείνουν σιωπηλοί
Όταν οι «Λύνερντ Σκύνερντ»  παίζουν τις κιθάρες τους στο Τζάκσονβιλ.
Οι άνθρωποι εκεί στην Τζώρτζια έρχονται από όλα τα μέρη
Για να ακούσουν τον Ρίτσαρντ Μπετς να παίζει την κόκκινη κιθάρα.

Και στο ρεφρέν τραγουδούσε:

«Φωνάξτε δυνατά! Μπορείτε να είστε φασαρτζήδες  και περήφανοι
Περήφανοι που είστε Νότιοι
Γιατί ο Νότος θα ξαναγίνει μεγάλος»

Ενώ το «Carolina (I Rememeber You) ήταν φόρος τιμής στην γενέτειρα του:

«Καρολίνα , μεγαλειώδη ηλικιωμένη κυρία του Νότου
Σε θυμάμαι σαν πατρίδα μου.
Καρολίνα , Καρολίνα
Είσαι σκληρή, αλλά είναι δύσκολο να σε ξεχάσω.
Καρολίνα σε ήξερα
Πριν φτάσουν σε σένα οι λεωφόροι
Και σε αγαπούσα σαν οικογένεια μου.
Και ακόμα σε αγαπώ
»

Το 1979 το «The Devil Went Down to Georgia» θα ανέβαινε στο Νο1 των τραγουδιών της κάντρυ και θα κέρδιζε Γκράμυ Kαλύτερης Κάντρυ Ερμηνείας. Ήταν ένα τραγούδι που εξέφραζε την χριστιανική πίστη του Ντάνιελς με τον Διάβολο να προκαλεί ένα νεαρό βιολιστή ονόματι Τζώνυ σε διαγωνισμό βιολιού. Αν κέρδιζε ο Τζώννυ θα κέρδιζε ένα χρυσό βιολί, αν έχανε θα έχανε την ψυχή του.

«Ο Διάβολος τράβηξε το δοξάρι πάνω στις χορδές
Και έκανε τον συριγμό του Διαβόλου
Και μια ομάδα από δαίμονες τον συνόδευαν
»
Όμως παρόλα αυτά όταν ο Τζώννυ πιάνει το βιολί του :
«Φωτιά στο βουνό , τρέξτε παιδιά τρέξτε
Ο Διάβολος είναι στο σπίτι του Ανατέλλοντος Ηλίου»

Έτσι ο Τζώννυ κέρδισε το βιολί, νικώντας  τον Διάβολοι. Υπάρχει καλύτερο χριστιανικό κατόρθωμα;

  Ο πατριώτης της δεκαετίας του 80

daniels

Το «The Devil Went Down to Georgia θα γινόταν μεγαλύτερη επιτυχία την επόμενη χρονιά, όταν ακούσθηκε στον «Καουμπόη των Πόλεων» με τον Τζων Τραβόλτα, την ταινία που έκανε μόδα την μουσική «κάντρυ». Όμως πιο σημαντικό ήταν το «In America» της ίδιας χρονιάς, όπου με αφορμή την κρίση των Αμερικανών ομήρων στο Ιράν,  ο Ντάνιελς προείκαζε την συντηρητική επανάσταση της δεκαετίας του ’80:

«Ο αετός πετά αργά και η σημαία έχει υποσταλεί
Και πολλοί άνθρωποι λένε ότι η Αμερική ετοιμάζεται να πέσει.
Αλλά όσο αφορά εμένα και κάποιους ανθρώπους στο Τέννεση
Έχουμε να πούμε δύο λογάκια  σε όλους
Αυτή η κυρία μπορεί να έχει σκοντάψει, αλλά δεν έχει πέσει
Και αν οι Ρώσοι δεν το πιστεύουν μπορούν να πάνε στον αγύριστο.
Θα την βάλουμε ξανά στο μονοπάτι της αρετής
Και τότε θα ξανακουστεί το «Ο Θεός Ευλογεί την Αμερική
»

Και σε αυτό το πατριωτικό καθήκον θα συμμετέχουν όλοι:

«Θα ενωθούμε όλοι μαζί και για αυτό να είστε σίγουροι.
Δηλαδή οι καουμπόηδες και οι χίπις, οι Νότιοι και οι Γιάνκηδες
»

Το 1982 ο Ντάνιελς γράφει το «Still in Saigon» (Ακόμα στην Σαϊγκόν). Πρόκειται για ένα συγκλονιστικό πορτρέτο των προβλημάτων των βετεράνων του Βιετνάμ δέκα σχεδόν χρόνια μετά την λήξη του πολέμου. Είναι το πρώτο του είδους και προηγείτο του Μπρους Σπρίνγκστην στο «Born in USA» και του  Μπίλυ Τζοέλ στο «Goodnight Saigon».

«Ο μικρότερος αδελφός με φωνάζει φονιά
Και ο πατέρας μου βετεράνο.
Κάθε καλοκαίρι όταν βρέχει
Μυρίζω την ζούγκλα, ακούω τα αεροπλάνα.
Δεν μπορώ να το πω σε κανένα, ντρέπομαι
Φοβάμαι ότι κάποια μέρα θα τρελαθώ
»

Ενώ στο «Simple Man» του 1989 από το ομώνυμο άλμπουμ, εφαρμόζει την ηθική του «οφθαλμός αντί οφθαλμού και οδούς αντί οδόντος» για βα εξαφανίσει τους εγκληματίες από τον Νότο:  

«Όσο αφορά εμένα δεν υπάρχει δικαιολογία
Για τον βιασμό και τον φόνο και τον σοδομισμό.
Και έχω ένα τρόπο να βάλω τέλος σε αυτό το χάος.
Πάρτε αυτά τα τσακάλια στον βάλτο.
Βάλτε τους να γονατίσουν και δέστε τους σε ένα κούτσουρο
Και αφήστε τους κροταλίες, τους κοριούς και τους κροκόδειλους
να κάνουν τα υπόλοιπα
»  

Η 11η Σεπτεμβρίου και η επόμενη μέρα

Από τα τέλη της δεκαετίας του 80, οι επιτυχίες του ακουγόταν περισσότερο στα ραδιόφωνα της «κάντρυ», ενώ στις δεκαετίας 80 και 90 ηχογραφούσε και πετυχημένα άλπουμ χριστιανικής μουσικής.

Η μεγαλύτερη επιτυχία του θα ήταν το «Αin’t That Rag, It’s A Flag» (Αυτό δεν είναι πατσαβούρι, είναι σημαία), που έγραψε με αφορμή τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου:

« Aυτό δεν είναι πατασαβούρι. Είναι σημαία.
Δεν την φοράμε στο κεφάλι μας
Είναι το σύμβολο της γής, όπου ζουν οι καλοί άνθρωποι
Ακούσατε τι είπα;
Είσαστε δειλοί και ανόητοι
Και γκρεμίσατε όλους τους κανόνες
Και πληγώσατε την αμερικάνικη περηφάνια μας.
Θα σας κυνηγήσουμε σαν τρελό κυνηγόσκυλο
Και θα σας κάνουμε να πληρώσετε για τις ψυχές που κλέψατε»

Και λίγο παρακάτω:
Αυτά τα χρώματα δεν δειλιάζουν και μιλάμε σαν ένας άνθρωπος.
Όταν τα βάζετε με έναν τα βάζετε με όλους.
Κάθε αγόρι, κορίτσι, γυναίκα η άνδρα”.

Μπορούμε να διαφωνούμε με την χρησιμοποίηση αυτής της οργής για να δικαιολογηθεί η εισβολή στο Ιράκ. Όμως ο Τσάρλυ Ντάνιελς δεν «κωλώνει» να δηλώνει πατριώτης χωρίς να σκέφτεται τι θα πούν για αυτόν οι “προοδευτικοί”. Θυμίζει δε ότι ένας λαός πρέπει να μένει ενωμένος σε δύσκολες στιγμές. 

Εδώ να πούμε ότι το 2003 δημοσίευσε την “Ανοικτή Επιστολή προς την Συμμορία του Χόλλυγουντ” όπου υπερασπιζόταν την πολιτική του Τζώρτζ Μπούς στο Ιράκ και η οποία συμπεριλαμβανόταν στο  βιβλίο του “Ain’t No Rag: Freedom, Family and the Flag”  (“Αυτό δεν είναι πατσαβούρι: Ελευθερία, Οικογένεια και η Σημαία”) Στο ίδιο βιβλίο μπορεί κανείς να βρει δηλώσεις του πάνω σε πολλά θέματα, όπως: η αναποτελεσματικότητα και η αντιαμερικανική στάση των Ηνωμένων Εθνών, η ρεαλιστική εξωτερική πολιτική, η υπεράσπιση της  οπλοκατοχής, η καταδίκη των εκτρώσεων και το γεγονός ότι η Αμερική και η Ελευθερία είναι δύο πράγματα για τα οποία αξίζει να πολεμήσει κανείς.

Ενώ μια φράση του αποδεικνύεται προφητική έν έτει 2020: “Γιατί πρέπει να είμαστε Κουβανο-Αμερικανοί, Ασιατο-Αμερικανοί Ιθαγενείς Αμερικανοί και Αφρο-Αμερικανοί ; Είναι όλο αυτό αναγκαίο; Δεν μπορούμε όλοι να είμαστε απλώς Αμερικανοί; Αυτό δεν είναι για το οποίο πολεμούσαμε όλα αυτά τα χρόνια;” 

Το 2005 θα εμφανιζόταν στο βίντεο του τραγουδιού «All Jacked Up» της Γκρέτσεν Γουίλσον, ενώ θα κυκλοφορούσε χριστιανικα γκόσπελ ;άλμπουμς, όπως «How Sweet the Sound: 25 Favorite Hymns and Gospel Greats» και “Joy to the World: The Bluegrass Christmas”. Tέλος τo 2007 θα γινόταν  μέλος του θεσμού της κάντρυ, Grand Ol Opry ( η μεγαλύτερη τιμή στην καριέρα ενός καλλιτέχνη του είδους)

Αν και ο Ντάνιελς έπασχε τα τελευταία χρόνια από πνευμνία, και καρδιά και είχε βάλει βηματοδότη, ο θάνατος του από  εγκεφαλική αιμορραγία άφησε πολλούς άναυδους. Πολλοί μουσικοί έγραψαν στο twitter και το instagram τις αναμνήσεις τους από την φιλία και την γνωριμία τους με τον μεγάλο Τσάρλυ Εμείς κρατάμε τα λόγια του σούπερ σταρ Μπραντ Παίησλεύ, που αναφερόταν σε αυτά που είχε γράψει  τρία χρόνια νωρίτερα για την αυτοβιογραφία του “Never Look at the Empty Space: A Memoir” και ότι τώρα ακουγόταν πιο αληθινά:

Μια ιστορία σκληρής δουλειάς, μουσικής ανακάλυψης και πίστης, το ταξίδι του Τσάρλυ Ντάνιελς είναι κατηγορία από μόνο του. Ϊσα μέρη ταραχοποιός και ιεραπόστολος, δεν είναι σύμπτωση λοτι λάνσαρε την εκαρριερα του νικώντας τον Διάβολο με ενα βιολί σο χέρι. Αγαπώ αυτόν τον άνθρωπο, τα πράγματα που εκπροσωπεί και την μουσική του. Τι ιστορία

Μοιραστείτε