ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
15 October, 2018
ΚεντρικήΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ“Στον βωμό της Ματαιοδοξίας”: Ο Τομ Γουλφ και η πολιτική ορθότητα

“Στον βωμό της Ματαιοδοξίας”: Ο Τομ Γουλφ και η πολιτική ορθότητα

Του Τηλέμαχου Χορμοβίτη

Αν ακούσετε κάποιον αριστερούλη κριτικό λογοτεχνίας (και όλοι οι κριτικοί λογοτεχνίας είναι αριστερούληδες) να μιλάει για το αριστούργημα του συντηρητικού συγγραφέα Tom Wolfe, “Στο Βωμό της Ματαιοδοξίας”, θα μείνετε με την εντύπωση πως πρόκειται για μια σάτιρα των γιάπηδων στη ρεϊγκανική δεκαετία του ’80. Βέβαια, αν μπείτε στον κόπο να διαβάσετε οι ίδιοι το βιβλίο, χωρίς να φοράτε μαρξιστικές παρωπίδες, θα καταλάβετε εύκολα, πως, πέρα και πάνω απ’ όλα, πρόκειται για μια ανελέητη κριτική και μια καυστική σάτιρα της “πολιτικής ορθότητας”, των identity politics και του πώς αυτά παρεμβαίνουν στην αμερόληπτη λειτουργία της Δικαιοσύνης.

Στη Νέα Υόρκη των ’80s, ένας λευκός πλούσιος χρηματιστής χάνει το δρόμο του και βρίσκεται κατά λάθος στα επικίνδυνα στενά του Μπρονξ. Δυο μαύροι κινούνται απειλητικά προς το μέρος του, αυτός νομίζει ότι σκοπεύουν να τον ληστέψουν (ο Γουλφ δεν ξεκαθαρίζει τον σκοπό τους σε όλο το βιβλίο), τρομοκρατείται και στην προσπάθεια του να διαφύγει, τραυματίζει θανάσιμα τον ένα από αυτούς με το πανάκριβο αυτοκίνητό του.

Ένας λευκός πλούσιος θύτης και ένα φτωχό μαύρο θύμα, λοιπόν. Το σκηνικό είναι ιδανικό για τους επαγγελματίες “προοδευτικούς” της πόλης και γρήγορα ένα αποκρουστικό γαϊτανάκι στήνεται γύρω από τον χρηματιστή : ακτιβιστές της μαύρης κοινότητας, που καρπώνονται προς ίδιον όφελος χορηγίες και επιδοτήσεις και λειτουργούν με τακτικές μαφίας, Social Justice Warriors που εκμεταλλεύονται την υπόθεση για να προωθήσουν την πολιτική τους ατζέντα, αδίστακτα ΜΜΕ που αγιοποιούν το νεκρό μαύρο και δαιμονοποιούν και διαπομπεύουν τον λευκό χρηματιστή για να πουλήσουν φύλλα , ανήθικοι πολιτικοί και δικαστές που προσπαθούν να ψαρέψουν τις ψήφους των μαύρων του Μπρονξ και να χτίσουν την καριέρα τους.

Μέσα σε όλη αυτή την υστερία, όπου οι ρόλοι έχουν μοιραστεί εξαρχής, βάσει όχι των πράξεων αλλά του χρώματος και του στάτους των πρωταγωνιστών, μεγάλοι ηττημένοι είναι τα δικαιώματα του κατηγορουμένου και η αναζήτηση της αλήθειας. Ο χρηματιστής βλέπει την ζωή του και την καριέρα του να καταστρέφονται και ενώ είναι αντικείμενο σάτιρας στο μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου για το κούφιο life style του, στο τέλος του αναδεικνύεται μάλλον ως ο μοναδικός θετικός ήρωας αυτής της ιστορίας.

Οποιαδήποτε ομοιότητα με καταστάσεις που εξελίσσονται τις τελευταίες μέρες στην Ελλάδα είναι συμπτωματική.

Μοιραστείτε