ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ

Δεν βρέθηκαν άρθρα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
15 February, 2025
ΚεντρικήΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣΝικόλαος Δραγούμης : Μια πρώτη γνωριμία με τον “Έλληνα Βαν Γκόνγκ”

Νικόλαος Δραγούμης : Μια πρώτη γνωριμία με τον “Έλληνα Βαν Γκόνγκ”

του Λουκά Καρρά 

Κλείνουν στις 30 Ιουλίου 2021, 111 χρόνια από την δολοφονία του ελληνολάτρη Ίωνα Δραγούμη. Πιστεύουμε πως είναι μία ευκαιρία για να γνωρίσουμε τον άγνωστο σε πολύ κόσμο, τον αδερφό του και ζωγράφο Νικόλαο Δραγούμη.

Ο Νικόλαος Δραγούμης γεννήθηκε το 1874 στην Αθήνα. Ο πατέρας του ήθελε να τον στρέψει σε επιστημονική και πολιτική καριέρα, εκείνος όμως είχε πάθος με την ζωγραφική. Καταπιέζοντας τον εαυτό του σπουδάζει νομική στο Παρίσι, με προοπτική να στραφεί στον διπλωματικό κλάδο. Επιστρέφει στην Ελλάδα για να λάβει μέρος στον ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897. Στην συνέχεια, ασυμβίβαστος όπως ήταν, έρχεται σε σύγκρουση με τους γονείς του εγκαταλείποντας τα νομικά που ποτέ δεν αγάπησε για να σπουδάσει την ζωγραφική που τόσο λάτρευε.

Το 1903 επισκέφθηκε την Προβηγκία στην οποία πέρασε έκτοτε μεγάλα  διαστήματα ζωγραφίζοντας. Το 1904  επισκέπτεται την Ελλάδα και την οικογένειά του στην Κηφησιά. Μάλιστα, ήταν το τελευταίο μέλος της οικογένειας Δραγούμη που είδε τον ήρωα και σύμβολο του Μακεδονικού Αγώνα και σύζυγο της αδερφής του Ναταλίας, τον Παύλο Μελά. Έμεινε μαζί του την νύχτα της 29ης Αυγούστου και τον συνόδευσε στον σιδηροδρομικό σταθμό όπου ο Μελάς έφυγε για το τελευταίο του ταξίδι στην Μακεδονία όπου και θα σκοτωθεί.

Ο Νικόλαος επιστρέφει στην Γαλλία και ξεκινάει ο δεσμός του με την ρωσίδα ζωγράφο Λύντια Μπορζέκ. Ατομική έκθεση της ζωγράφου θα γίνει αργότερα το 1915 στην αίθουσα τοιυ φιλολογικού συλλόγου Παρνασσός στην Αθήνα. Παρ’ οτι ο Δραγούμης γαλουχήθηκε ως ζωγράφος στο Παρίσι των αρχών του 20ου αιώνα, αδιαφόρισε για τον Μοντερνισμό και τους πειραματισμούς του Ματίς και του Πικάσο και στράφηκε στον Συμβολισμό, επηρεασμενος απο τον Βαν Γκογκ, τον Γκωγκέν και τους μεταϊμπρεσιονιστές. Αντικείμενο της τέχνης του ήταν τοπία, πορτραίτα, γυμνές γυναίκες και αγρότες. Αξιοσημείωτο είναι οτι σε όλη την διάρκεια της ζωής του δεν θέλησε να πουλήσει ούτε έναν πίνακα ενώ για να ενισχύει το μικρό εισόδημά του, δούλευε στα χωράφια.

Δυστυχώς, μετά το 1910 του εκδηλώθηκε ψυχική νόσος και συνοδεύτηκε απο τον αγαπημένο του αδερφό Ίωνα Δραγούμη, σε ιδιωτικό ψυχιατρείο κοντά στην Γενεύη. Τα επόμενα 22 χρόνια περιπλανιέται σε διάφορα ψυχιατρεία της Ευρώπης για να πεθάνει τελικά το 1933 απομονωμένος στο «Δρομοκαΐτειο».

Τα έργα του παρουσιάστηκαν το 1936 στην 6η έκθεση της ομάδας Ανεξάρτητων Ζωγράφων της Αβινιόν με την ευθύνη του ζωγράφου και φίλου του Ζαν Μπαλτύς.

Ο κορυφαίος αρχιτέκτονας Δημήτρης Πικιώνης σε άρθρο του στο περιοδικό <ζυγός> αναφέρει: “Τον είχα ανταμώσει την άνοιξη του 1911 στο Παρίσι, στον κήπο του Λουξεμβούργου. Μπρετονική φορεσά, σκούφο και ξύλινα υποδήματα. Μου χάρισε ένα σκίτσο που παρήστανε την αδερφή του που χτενιζόταν. Την άλλη μερα θα ξεκινούσε νωρίς το πρωί για να πάει στην Προβηγκία πεζοπορώντας κάτω απ’τις φλογερές ακτίνες του Απόλλωνα για να παρασταθεί στον τρύγο, ο Έλληνας αυτος Βαν Γκογκ”.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι στην Ελλάδα, έργα του Νικολάου Δραγούμη είχαμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε στην Αθήνα το 2015 στην έκθεση που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τραπέζης στο επί της οδού Αγίου Κωνσταντίνου μέγαρο Εϊνάρδου.

Επίσης, εκδόθηκε τόμος – λεύκωμα με την ζωή του και το έργο του και γυρίστηκε ντοκιμαντέρ για τον ζωγράφο απο την Κλεώνη Φλέσσα. Και τα δύο υπάρχουν στο πωλητήριο του ΜΙΕΤ.

Μοιραστείτε