ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
16 September, 2019
ΚεντρικήΜΟΥΣΙΚΗΜία εξαιρετική διάλεξη του Παντελή Κογιάμη για την αρχαία Ελληνική Μετρική στα έργα της Δυτικής Μουσικής στο Φεστιβάλ “Μούσα Ελληνική”

Μία εξαιρετική διάλεξη του Παντελή Κογιάμη για την αρχαία Ελληνική Μετρική στα έργα της Δυτικής Μουσικής στο Φεστιβάλ “Μούσα Ελληνική”

Του Παναγιώτη Ανδριόπουλου

Στο 3ο Φεστιβάλ Σύγχρονης Ελληνικής Μουσικής στη Χίο, είχαμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά τον νέο ταλαντούχο μαέστρο και μουσικολόγο Παντελή Κογιάμη,Χιώτη στην καταγωγή, ο οποίος διηύθυνε με γνώση και ευαισθησία σύγχρονα έργα που παρουσιάστηκαν στο Φεστιβάλ και μας έκανε και μία εξαιρετική διάλεξη το Σάββατο 6 Ιουλίου, με θέμα: “H αρχαία ελληνική μετρική / προσωδία ως εργαλείο για την κατανόηση βαθύτερων νοημάτων στα έργα της κλασικής και της ρομαντικής εποχής.”

Ο Παντελής Κογιάμης έχει δώσει διαλέξεις στα πλαίσια του Φεστιβάλ “Beethoven in Altaussee” της Αυστρίας σχετικά µε την ιστορική ερµηνεία (τέµπο, µετρική, µουσική ρητορική), πάνω στις Σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν και έχει εκπονήσει διπλωµατική εργασία στο MDW µε θέµα την 9η Συµφωνία του Μπετόβεν και επίκεντρο τις µέχρι σήµερα διφορούµενες, τόσο για τους µαέστρους όσο και για τους µουσικολόγους, µετρονοµικές ενδείξεις.

Στην διάλεξή του στην Χίο αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα της 9ης του Μπετόβεν, φωτίζοντας, κυριολεκτικά, το θέμα των μετρονομικών ενδείξεων του συνθέτη και έκλεισε με το ακόλουθο συμπέρασμα:
“Παρατηρήσαμε και νομίζω ότι έγινε ξεκάθαρο και κατανοητό πως ο Μπετόβεν διατηρώντας το ίδιο τέμπο, την ίδια ταχύτητα και αλλάζοντας κάθε φορά τα μετρικά σχήματα, μεταμορφώνει τον χαρακτήρα της σύνθεσης. 
Βρισκόμαστε μπροστά σε έναν Παρθενώνα, ο οποίος είναι κατασκευασμένος στην κάθε λεπτομέρειά του. Τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη και παρόλα αυτά μέχρι σήμερα δεν γνωρίζουμε πως χτίστηκε. Ένα έργο όπως η Ενάτη Συμφωνία του Μπετόβεν, αν αναλυθεί όπως πρέπει, τότε μας αποδεικνύει, ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια τέλεια αρχιτεκτονική δομή, την οποία δεν μας επιτρέπεται να την πλησιάσουμε με βάση τα δικά μας θέλω, πιστεύω ή έτσι μου αρέσει, γιατί διαφορετικά η συνοχή, τα νοήματα και η αρχιτεκτονική αποκρύπτονται από το κοινό, τους ακροατές και τις ακροάτριες.”

Μεγάλο ενδιαφέρον είχε και η αναφορά του Π. Κογιάμη στα θεωρητικά της μουσικής ξένων μελετητών της αναγέννησης και των μετέπειτα αιώνων, οι οποίοι αναφέρονται αναλυτικότατα στην αρχαία ελληνική μετρική και στον καθοριστικό ρόλο της για την δημιουργία και ερμηνεία μιας σύνθεσης.

Αξίζει να σημειώσουμε εδώ ότι τον Δεκέµβριο του 2018 ο Π. Κογιάμης έκανε το ντεµπούτο του µε την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (ΚΟΑ), έπειτα από διαγωνισµό που διοργάνωσε η ΚΟΑ για νέους Έλληνες Αρχιµουσικούς. Τα µέλη της Ορχήστρας, από τους 11 συµµετέχοντες, επέλεξαν 2 µαέστρους για να συνεργαστούν µε την ΚΟΑ.

Ο Παντελής Κογιάµης έκανε λαμπρές σπουδές διεύθυνσης ορχήστρας στο Πανεπιστήµιο Μουσικής και Παραστατικών Τεχνών της Βιέννης (MDW), έπειτα από απαιτητικές εισαγωγικές εξετάσεις. και αποφοίτησε τον Ιούνιο του 2016 µε Αριστείο και Διάκριση διευθύνοντας την καταξιωµένη Ορχήστρα της Αυστριακής Ραδιοφωνίας στην φηµισµένη αίθουσα του Μουζίκφεραϊν της Βιέννης, παρουσιάζοντας σε πρώτη Αυστριακή εκτέλεση το 4ο µέρος της 9ης Συµφωνίας του Άντον Μπρούκνερ. Τον Νοέµβριο του 2016 το Πανεπιστήµιο Μουσικής της Βιέννης του απένειµε το “Τιµητικό Βραβείο MDW 2016” για τις υψηλές επιδόσεις του κατά τη διάρκεια των σπουδών του, βραβείο που απονέµεται κάθε δύο χρόνια σε έναν φοιτητή/τρια. Έχει παρακολουθήσει σεµινάρια διεύθυνσης µε διακεκριμένους ξένους μαέστρους, έχει κερδίσει βραβεία διεύθυνσης ορχήστρας σε διεθνείς διαγωνισμούς και έχει διευθύνει ήδη αρκετές ορχήστρες.

Του ευχόμαστε από καρδιάς κάθε επιτυχία, προς δόξαν της μουσικής!

 

Πηγή: panagiotisandriopoulos.blogspot.com

Μοιραστείτε