ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
29 November, 2022
ΚεντρικήΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣΗ απoϊεροποίηση της Παναγίας των Παρισίων είναι πλέον επίσημη!

Η απoϊεροποίηση της Παναγίας των Παρισίων είναι πλέον επίσημη!

Ότι σώθηκε από την φωτιά, καταστρέφεται από την  Αρχιεπισκοπή και την Εθνική Επιτροπή Κληρονομιάς. 

Επιμέλεια Γιώργου Πισσαλίδη 

Εγκρίθηκαν χθες Πέμπτη 9 Δεκεμβρίου, τα σχέδια της Αρχιεπισκοπής του Παρισιού για την ανάπλαση της Νότρ Ντάμ, τα οποία σύμφωνα με κορυφαίους αρχιτέκτονες και κριτικούς τέχνης  μετατρέπουν τον πιο εμβληματικό Γοτθικό ναό του Μεσαίωνα σε μία “Ντίσνεϋλαντ” της πολιτικής ορθότητας.   

Υπεύθυνη είναι η Εθνική Επιτροπή Κληρονομιάς και Αρχιτεκτονικής της Γαλλίας (CNPA) , η οποία αποτελείται από 24 αρχιτέκτονες, πολιτικούς, και ανώτατους ιερείς. Η έγκριση ήλθε 48 ώρες μετά την κατάθεση αίτησης 100 προσωπικοτήτων των τεχνών και των γραμμάτων, που ζητούσαν τα σχέδια να απλοποιηθούν και να τιμήσουν την ιστορία του Καθεδρικού Ναού.  

Όλα ξεκίνησαν όταν ο παραιτηθείς πλέον Αρχιεπίσκοπος του Παρισιού Μισέλ Ωπετί (Michel Aupetit) και οι συνεργαζόμενοι αρχιτέκτονες- καταστροφείς θέλησαν να μετατρέψουν την Παναγία των Παρισίων σε  ένα woke “χώρο πειραματισμού” σύμφωνα με πλάνα τα οποία αρχικά διέρρευσαν από την βρεταννική εφημερίδα “Τέλεγκραφ” (Στο αγγλικό κείμενο υπάρχει η φράση wreckovators που σημαίνει τους  αρχιτέκτονες που μετά το Δεύτερο Συνέδριο του Βατικανού αναδομούν την λειτουργία Καθολικών κτιρίων σε βαθμό αποδόμησης).

Ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Παρισίου Μισέλ Ωπετί

Σύμφωνα με αυτά τα σχέδια:

Δημόσιες τοιχογραφίες σε μοντέρνο στυλ θα συνδυάζονται με εφέ ήχου και φωτός για να δημιουργήσουν“συναισθηματικούς χώρους” που θα αντικαταστήσουν τις Άγιες Τράπεζες, τα εξομολογητήρια και κλασσικά αγάλματα αγίων. 

Κείμενα από την Βίβλο θα προβάλλονται στους τοίχους του καθεδρικού ναού χρησιμοποιώντας μηχανήματα με δύναμη 6.000 λουμέν και μεταφρασμένα στα Μανδαρινικά κινέζικα, τα Γαλλικά, τα Ισπανικά και τα Εγγλέζικα.

Ενώ η οροφή (η οποία είχε σχεδόν εξολοκλήρου καταστραφεί από την φωτιά) και μεγάλο μέρος της εξωτερικής όψης θα αποκατασταθεί πιστά, το εσωτερικό το οποίο διέφυγε την πύρινη καταστροφή, θα αλλάξει και θα μοντερνισθεί σε δραματικό βαθμό.

Αυτά τα σχέδια πίστευε ο Ωπετί ότι “θα μεταφέρουν τον Καθεδρικό Ναό στον 21ον αιώνα, ενώ θα διατηρεί την ταυτότητα του μέσα στο πνεύμα της Χριστιανικής παράδοσης”. 

Ας αρπάξουμε την ευκαιρία να ξαναδιαβάσουμε τον χώρο με ένα ξεκάθαρο κανόνα: Θέλουμε ένα χώρο λειτουργίας για όλους” δήλωνε ο Ωπετί στα πρώτα στάδια της ανάπλασης του έργου. 

 Για να καταλάβει κανείς το πλήρες σχέδιο ανάπλασης – αποδόμησης της Παναγίας των Παρισίων και τις διαμαρτυρίες που υπάρχουν για αυτό ακολουθούν μεταφρασμένα αποσπάσματα από το παραδοσιοκρατικό Καθολικό περιοδικό της Αμερικής, Church Militant: 

Πατήρ Ζιλς Ντρουάν: Υπεύθυνος για τα αμφιλεγόμενα σχεδια ανάπλασης της Παναγίας των Παρισίων

Ο ιθύνουν νούς πίσω από την ανάπλαση – αποδόμηση είναι ο 55χρονος ιερέας Ζιλς Ντρουάν (Gilles Drouin), διευθυντής του Ανώτερου Ινστιτούτου της Λειτουργίας στο Καθολικό Ινστιτούτο του Παρισιού. Ο ιερέας που ηγείται λειτουργιών είχε επιλεχθεί από τον Ωπετί για να επιβλέψει την αποκατάσταση του Καθεδρικού Ναού. 

Όταν επισκεφθηκα το Θιβέτ,  έμεινα έκπληκτος από όλους αυτούς τους μεγαλειώδεις ναούς. Πολύ θά ήθελα να καταλαβαίνω τι συνέβαινε εκεί. Είδα ένα μυστήριο, αλλά δεν είχα τα κλειδιά να το κατανοήσω” παρατήρησε ο ιερέας Ντρουάν, υπερασπιζόμενος τις προτάσεις του που απευθύνονται στους τουρίστες που επισκέπτονται την Παναγία των Παρισίων. 

Και εξήγησε: “Πριν την φωτιά του 2019, 12 εκατομμύρια επισκέπτες ερχόνταν κάθε χρόνο στην Παναγία των Παρισίων με πολλαπλά κίνητρα. Ανάμεσα τους, πολλοί που δεν είναι Χριστιανοί η που ανήκουν σε μια μετα-χριστιανική κουλτούρα. Χρειάζονται να τους δώσεις τα κλειδιά για να κατανοήσουν το νόημα  του χώρου “.

Όμως η διάσημη κριτικός τέχνης και βιβλική ακαδημαϊκός Καρολάιν Καίη προειδοποίησε ότι η αναπλαση δεν θα δημιουργεί ένα ιερό αίσθημα στον χώρο, αλλά αντίθετα θα το στερεί από αυτό.”

O Ντρουάν εξήγησε για πρώτη φορά τις ριζοσπαστικές του ιδέες σε ένα  webcast στις 12 Μαϊου, επικεντρώνοντας σε ένα πλήρη επανασχεδιασμό των παρεκκλησίων (που στην Δυτική εκκλησιαστική αρχιτεκτονική σημαίνει επίσης χώρο στα πλάγια του ναού σε σχήμα κόγχης που δημιουργεί ιδιαίτερο χώρο προσκυνήματος) που ανασχεδιάσθηκαν το 1862 από τον παραδοσιοκράτη αρχιτέκτονα Εζέν Βιολέ-λε Ντυκ (ο οποίος σχεδίασε και το κωδωνοστάσιο, το οποίο κατέρρευσε στην διάρκεια της φωτιάς του 2019). Το σχέδιο ανάπλασης του ιερέα θα ανακαινίσει 16 παρεκκλήσια  βασισμένο σε τρία θέματα: τις υποσχέσεις, τους αγίους και τις ηπείρους.  Ο πατήρ Ντρουάν ισχυρίζεται ότι η ανακατασκευή θα επιτρέψει τους επισκέπτες να  “ζήσουν τα παρεκκλήσια μέσω της κουλτούρας” 

Τα επτά παρεκκλήσια – κόγχες στην βόρεια πλευρά του καθεδρικού ναού θα δημιουργήσουν το “δρομάκι των υποσχέσεων” και θα είναι αφιερωμένο στην Γένεση, τον Αβραάμ, την Έξοδο, τους προφήτες, Το Τραγούδι του Σολομώντα και την Σοφία.

Το παρακλήσσι της εξόδου με τα καινούργια βιτρω και μιουραλς

Ενα “ηπειρωτικό” παρεκκλήσι αφιερωμένο στην Αφρική θα δημιουργήσει το κύριο έκθεμα αυτής της σειράς. 

Η Νότια πλευρά θα στεγάζει “τον διάδρομο των αγίων” με παρεκκλήσια αφιερωμένα στην πίστη και την λογική, τον μυστικισμό, την φιλανθρωπία, την ελπίδα, την ιεραποστολή,  και την συμφιλιωμένη δημιουργία.

Tο μεσαίο παρεκκλήσι σε αυτήν την σειρά θα είναι αφιερωμένο στην ήπειρο της Ασίας. 

Tο παρεκκλήσι αφιερωμένο στην δημιουργία αναμένεται κλιμακωτή αποκορύφωση του νότιου διαδρόμου με μια  νότιας πλευράς με μια ηχηρή επιβεβαίωση της οικολογικής εγκυκλίου του Πάπα Φραγκίσκου  “Laudato Si”.

“Με μια κουρασμένη αίσθηση του αναπόφευκτου, η αποκορύφωση της διαδρομής θα είναι μιας κακώς ορισμένη και αδοκίμαστη πολιτική κατασκευή του “περιβαλλοντισμού” θρήνησε η Καίη. “Είναι μια νέα ειδωλολατρεία, όπου η Μάνα Γη αντικαθιστά την Παναγία”.   

Eνώ μετά αφ’ότου είδε τα σχέδια η Καίη, ζωγράφος η ίδια και ιστορικός της θρησκευτικής τέχνης , δήλωσε στο Church Militant: 

Οι σεκιουλαριστές (οπαδοί του κοσμικού κρατους) που μπερδεύουν την θρησκεία με το αίσθημα ζεστασιάς και “συναίσθημα” χάνουν το νόημα των σφριγηλών προκλήσεων που πολλοί από τους πιστούς μπορούν να αντέξουν και από τις οποίες παίρνουν δύναμη. Πέρα από το προφανές γεγονός ότι ένας χώρος δεν μπορεί να νοιώσει συναίσθημα, το ερώτημα που παραμένει ανοικτό είναι τι θα προσέφεραν οι “συναισθηματικοί χώροι” της νέας εκδοχής του Καθεδρικού Ναού της Παναγίας των Παρισίων στους επισκέπτες”.  

Οι οπαδοί της κάθε τελευταίας μόδας μοιάζουν να έχουν γοητεύσει τον κλήρο προς έναν αντικατοπτρισμό μελλοντικής προόδου σε περίπτωση που απομακρυνθούν από το “παρελθόν” προς μια στείρα και κακόβουλη προσπάθεια να το ξεπεράσουνε. Τρέχουμε προς το μέλλον με δικό μας ρίσκο”.

Και συμπληρώνει: “Τα Σταματήματα του Σταυρού μεταμορφώνονται σε ένα συναρπαστικό ταξίδι ανακαλυψης, σαν προτύτερα να μην υπήρχε τίποτα να ανακαλύψει κανείς,” σχολίασε η Καίη. “Γιατί να προσευχηθεί κανείς για πνευματική καθοδήγηση, έμπνευση και εξομολόγηση, όταν έχουμε μια λαμπρή νέα επιστημονική θρησκεία ;” 

Επίσης η κορυφαία παραδοσιακή Καθολική εφημερίδα της Ιταλίας La Verita υποστηρίζει ότι πλέον οι πιστοί δεν είναι προτεραιότητα για την  Παναγία των Παρισίων και ότι τα σχέδια ανάπλασης την μετατρέπουν σε ναό της παγκοσμιοποίησης.

Καρολάιν Καιη

Τέλος, δύο μέρες πριν η Εθνική Επιτροπή για την Κληρονομιά και την Αρχιτεκτονική συνεδριάσει για την έγκριση ή όχι των σχεδίων για την ανάπλαση της Παναγίας των Παρισίων, 100 κριτικοί τέχνης, επιμελητές μουσείων, ιστορικοί, φιλόσοφοι και μουσικολόγοι έγραψαν και υπέγραψαν  μια έκκληση με τίτλο “Μια νέα απειλή κρέμεται πάνω από την Παναγία των Παρισίων. Ότι σώθηκε από την φωτιά, η Αρχιεπισκοπή θέλει να το καταστρέψει”. Η έκκληση  δημοσιεύθηκε στην “Φιγκαρό” και στο περιοδικό τέχνης “La Tribune de l’Art (από όπου και το μεταφράσαμε) 

Σε  αυτήν τόνιζαν ότι “η Αρχιεπισκοπή του Παρισιού θέλει να εκμεταλλευτεί το σχέδιο ανάπλασης για να μετατρέψει το εσωτερικό της Νότρ Ντάμ σε ένα σχέδιο που διαστρεβλώνει την διακόσμηση και τον λειτουργικό χώρο”. 

Ενώ προτείνουν μια άλλη πιο λογική εναλλακτική λύση: “Η φωτιά χωρίς αμφιβολία μας προσφέρει μία εξαιρετική ευκαιρία: την αποκατάσταση της διακόσμησης του Βιολέ Λε Ντακ. Έχουμε πράγματι την δυνατότητα να αναβιώσουμε μια συμπαγή, ολοκληρωμένη διακόσμηση μεγάλης τελειότητας που αναγνωρίζεται επίσημα . Ο ιδιοφυής αρχιτεκτονας, έχοντας το άγχος να επεκτείνει και να ολοκληρώσει την δουλειά των κτιστών του Μεσαίωνα, σχεδίασε ένα ολικό έργο τέχνης, συνδυάζοντας αρχιτεκτονική και διακόσμηση, ζωγραφική και γλυπτική, επιπλοποιϊα και χρυσοποιϊα, βιτρώ και φωτισμό. Οδηγούμενος από ένα πολύ ακριβές όραμα ενός  καλλιτεχνικού και πνευματικού ιδεώδους, σχεδίασε και ολοκλήρωσε τον  Καθεδρικό Ναό των καθεδρικών Ναών “. 

Ενζέν Λα Ντέκ

Και έκλειναν ως εξής: “Ας σεβασθούμε την δουλειά του Βιολε Λε Ντακ, να σεβασθούμε την δουλειά καλλιτεχνών και τεχνιτών που δούλεψαν για να μας προσφέρουν αυτό το διαμάντι, να σεβαστούμε απλώς τις αρχές που μας κληροδοτεί ένα ιστορικό μνημείο. Αυτό το σχέδιο ανάπλασης θα έπρεπε να μας επιτρέψει να ανακαλύψουμε εκ νέου την αυθεντικότητα του χώρου και της εμπειρίας του, με το να αποκαταστήσουμε την καλή δουλειά στα σωστά μέρη σε μια συνολική αρμονία και συνοχή”. 

Η Επιτροπή  έδειξε περιφρόνηση προς την έκκληση, όμως αρνήθηκε να επιτρέψει στην Αρχιεπισκοπή να κτίσει ανελκυστήρα φορτίων για να αποθηκεύει στασίδια στην κρύπτη του υπογείου,  γιατί “θα κατέστρεφε τα μέρη του ναού που είναι  του 18ου αιώνα καθώς και τις κρύπτες του υπογείου”. Αυτό απαντούσε στην πρόταση του ιερέα Ζιλς Ντρουάν να αφαιρεθούν όλα τα καθίσματα από τον ναό με εξαίρεση τις μεγάλες γιορτές, οπότε θα χρησιμοποιόταν ο ανελκυστήρας για να μεταφέρει “κινητά” στασίδια από και προς το υπόγειο. 

Επίσης η επιτροπή εξέφρασε επιφυλάξεις για την απομάκρυνση των αγαλμάτων από τα παρεκκλήσια-κόγχες  στα πλάγια του ναού και επιβεβαίωσε την αντίθεση της σε καινούργια βιτρώ.  

Απαντώντας δε στις κατηγορίες για ανάπλαση -αποδόμηση (wrockovation) η επιτροπή επέμεινε ότι η αναπαλαίωση θα διατηρεί η θα αναδημιουργήσει όλα τα που ήταν παρόντα στον καθεδρικό Ναό πριν την φωτιά -ακόμα και αν μπουν σε άλλη θέση. 

Ζωρζ ρεντόν: Η θέα από την κορυφή της Νότρ Νταμ

Εμείς πάντως διαβάζοντας τις προτάσεις της Αρχιεπισκοπής που ενέκρινε η Επιτροπή Εθνικής Κληρονομιάς και Αρχιτεκτονικής δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε με τον Τζων Ζμίρακ, συγγραφέα του βιβλίου “Ο Πολιτικά μη Ορθός Οδηγός στον Καθολικισμό” και σεναριογράφο των  ταινιών “Θεοί και Στρατηγοί” και “Γκέτυσμπεργκ” του Ρόμπερτ Μάξγουελ: 

“Προτιμότερο είναι να υπάρχει μια τεράστια τρύπα στο Παρίσι που να υπενθυμίζει την απουσία του Χριστού από την σημερινή κοινωνία, παρά να φτιάξεις ένα ηλίθιο θεματικό πάρκο για μπανάλ τουρίστες που έχουν μεταφυσικές ανησυχίες, αλλά δεν είναι θρησκευόμενοι”.

 

Μοιραστείτε