ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
15 February, 2019
ΚεντρικήΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣΓιάννης Τσαρούχης: «Ένοιωσα κάτι παραπάνω από αισθητική διαμαρτυρία για το γκρέμισμα των νεοκλασσικών της Αθήνας» (από ντοκυμανταίρ του 1980)

Γιάννης Τσαρούχης: «Ένοιωσα κάτι παραπάνω από αισθητική διαμαρτυρία για το γκρέμισμα των νεοκλασσικών της Αθήνας» (από ντοκυμανταίρ του 1980)

Σαν σήμερα στις 13 Ιανουαρίου 1910 , γεννήθηκε στον Πειραιά ο εμπνευσμένος από την λαϊκή Παράδοση ζωγράφος, σκηνοθέτης και σκηνογράφος Γιάννης Τσαρούχης.

Υπήρξε οπαδός της «Ελληνικής Γραμμής» του Περικλή Γιαννόπουλου και ο τρόπος που ζωγραφιζε τα νεοκλασσικά κτίρια και το ελληνικό φως παραμένει επίκαιρος. Το 1958 επιμελήθηκε τα σκηνικά στην παράσταση της “Μηδειας” του Κερουμπίνι με την Μαρία Κάλλας στο Ντάλλας. Το 1964 βοήθησε αφανώς στον εορτασμό του “Ετους Περικλή Γιαννόπουλου”.  Το 1977 ανέβασε ο ίδιος τις Τρωάδες του Ευριπίδη σε δική του νεοελληνική απόδοση με δική του διδασκαλία και σκηνογραφία.

Το 2001, ο Δημήτρης Λαζογιώργος -Ελληνικός, ο άνθρωπος που το 1964 ανακάλυψε  και εξέδωσε τα «Άπαντα» του Περικλή Γιαννόπουλου, τον τοποθέτησε ανάμεσα στους Νεοέλληνες Φωτιστές. Ήτοι ένας εκ των στοχαστών και καλλιτεχνών (Σικελιανός, Χατζημιχάλη, Καραβίδας, Πικιώνης κλπ) που ανίχνευσαν την Ελληνικότητα σε κάθε πτυχή της ζωής και της Τέχνης

Πίσω στα 1980, ο Γιάννης Τσαρούχης (αφήγηση)  μαζί με τον Σπύρο Βασιλείου (εικόνες) συνεργάσθηκαν στο μικρού μήκους ντοκυμανταίρ «Αιδ’ εις Αθήνας»  σε παραγωγή, σενάριο, διεύθυνση φωτογραφίας και σκηνοθεσία του Νίκου Γραμματικόπουλου. Το ντοκυμανταίρ παραμένει μοναδική πλούτου για τα νεοκλασσικά της Αθήνας και στο οποίο ο γνωστός ζωγράφος, που έζησε σε αυτά, εξεγείρεται ενάντια στο γκρέμισμα τους.

Από το αρχείο του Κώστα Μεγαλοικονόμου

Όπως λέει και στην αρχή του  ντοκυμανταίρ: «Για μένα σπίτι ήταν μόνο το νεοκλασσικό. Δεν μπορώ να πω ότι μου άρεσαν όλα αυτά τα σπίτια απολύτως. Δεν θα ήμουν ακριβής αν έλεγα κάτι τέτοιο. Με γοήτευαν και κάτι με απωθούσε συγχρόνως. Όταν αργότερα ξεκίνησαν να τα γκρεμίζουν ένα – ένα, τότε αισθάνθηκα ότι ξηλώνουν την ζωή μου. Ήταν κάτι παραπάνω από αισθητική διαμαρτυρία αυτό που αισθανόμουν. Ήταν ξαφνικοί θάνατοι στενών φίλων»

Το ντοκυμανταίρ βραβεύθηκε με το Βραβείο Κριτικών στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για τη συμβολή του στη διατήρηση και διάσωση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς το 1980. Αγοράσθηκε από τη Σουηδική Τηλεόραση και από την ΕΡΤ. Προβλήθηκε στην εκπομπή «Μια ταινία, μια συζήτηση». Επίσης προβλήθηκε στην τελευταία διάλεξη του κύκλου ομιλιών του ΕΙΕ «Αρχαιολογία της Πόλης των Αθηνών», που ήταν αφιερωμένη στα νεοκλασικά κτίρια της Αθήνας (Μάιος 1994). 

Σπύρου Βασιλείου: Το γκρεμισμένο σπίτι του Παρθένη

Έτσι με αφορμή την επέτειο της γέννησης του μεγάλου μας ζωγράφου, το «Άβαλον των Τεχνών» σας παρουσιάζει αυτό το εκπληκτικής ομορφιάς ντοκυμανταίρ.

Μοιραστείτε