ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ακολουθήστε μας:
21 March, 2019
ΚεντρικήΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ - ΦΕΣΤΙΒΑΛΈνα ορατόριο του Γιώργου Χατζηνάσιου για την Άλωση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Ένα ορατόριο του Γιώργου Χατζηνάσιου για την Άλωση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Εννέα χρόνια μετά από την τελευταία του παρουσίαση, το «Χρονικό της Άλωσης» του Γιώργου Χατζηνάσιου, παρουσιάζεται για δύο παραστάσεις στο «Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρου Νιάρχου» και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στις 29 Μαϊου και 1 Ιουνίου 2018 αντίστοιχα.

Το έργο βασίζεται στα κείμενα του Γεώργιου Φρατζή, που υπήρξε λογοθέτης του τελευταίου Αυτοκράτορα του Βυζαντίου και χρονικόγραφος της Άλωσης. Η έμμετρη απόδοση  είναι του Τάσσου Ρούσσου. Στον ρόλο του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου ο Γρηγόρης Βαλτινός. Στο ρόλο του Μωάμεθ ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος, ενώ ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος υποδύεται τον αφηγητή Γιώργο Φραντζή.  

Ο συνθέτης Γιώργος Χατζηνάσιος δήλωσε ότι «Το έργο είναι σε μορφή ορατορίου, που αναπτύχθηκε την εποχή της Αναγέννησης και είχε θρησκευτικό ή εκκλησιαστικό χαρακτήρα Το συγκεκριμένο έργο βασίζεται σε πρωτότυπη βυζαντινή μουσική και εμπλουτίζεται με πολλά σύγχρονα στοιχεία, παραπέμποντας έτσι στη μεταφορά του πολιτισμικού πλούτου από το Βυζάντιο στην Εσπερία, μετά την Άλωση της Πόλης.
Είναι ένα ρέκβιεμ για τη χαμένη Βασιλεύουσα με ενιαία δομή αλλά και συνεχείς εναλλαγές ανάμεσα στους σολίστες και τους χορωδούς. Είναι ένα θρησκευτικό έργο στηριγμένο σε ιστορικά ντοκουμέντα, μια παράσταση σώματος και ψυχής όπου το σώμα μέσω του πάθους κερδίζει τη θέση του στην αθανασία..

Ο Γρηγόρης Βαλτινός θεωρεί  ότι «το τελευταίο πράγμα που θα σκεφτόταν κάποιος διαβάζοντας το «Χρονικό της Αλώσεως» του Φραντζή είναι να του βάλει μουσική. Αν και το ορατόριο ως είδος έχει ελάχιστη σκηνική κίνηση, η παράσταση που ετοιμάζει ο Τσακίρης είναι μία πλήρης θεατρική παράσταση». Ενώ δήλωνε για την μορφή του Παλαιολόγου που υποδύεται: «Ο Παλαιολόγος είναι ο απόλυτος ήρωας. Την στιγμή της στέψης του διαισθάνεται ότι τον στέφει ο Χάρος. Τον στέφουν Αυτοκράτορα για να προτάξει τα στήθια του και τον ηρωισμό του και παρόλα αυτά το αποδέχεται για την τιμή της Πατρίδας του, για την τιμή της Φυλής του, για την τιμή του ανθρώπου γενικότερα».  

Ενώ ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος που υποδύεται  τον Μωάμεθ δήλωσε «Αυτό το έργο επιτυγχάνει κάτι μοναδικό, την σύζευξη των δύο μουσικών κόσμων που υφίστανται  στην Ελλάδα. Η Ελλάδα είναι και Δύση , είναι και η καθ’ ημάς Ανατολή. Πιστεύω ότι με αυτό ο έργο του ο κύριος Χατζηνάσιος θα εκτιμηθεί περισσότερο στις επόμενες γενιές. Είναι πρωτοποριακό χωρίς να προδώσει και να ευτελίσει το επιχείρημα του. Καταφέρνει να διεισδύσει τόσο στο παραδοσιακό υλικό του, το βυζαντινό, όσο και στο κατ’ εξοχήν συμφωνικό  υλικό με επιτυχία και το καταφέρνει  χωρίς μουσική έπαρση».

Ο τενόρος Γιάννης Χριστόπουλος υποδύεται τον Μωάμεθ

Λίγα λόγια για τον Φρατζή και το «Χρονικό της Άλωσης» Το «Χρονικό» γράφεται 25 χρόνια μετά την Άλωση και ο Φρατζής  δεν είχε ποτέ του σκοπό να γράψει κάτι τέτοιο.  Προσπαθούσε μάλιστα να ξεχάσει την Άλωση γιατί σε αυτόν συνέβησαν τα πάντα. Σκοτώθηκε η γυναίκα του. Σκοτώθηκαν τα πέντε παιδιά του. Έμεινε μόνος στην ζωή και πήγε να γίνει καλόγερος στην Κέρκυρα. Μετά από πολλά χρόνια, κάποιοι Κερκυραίοι ανακαλύπτουν τον άσημο μοναχό Αθανάσιο και του δίνουν να διαβάσει το «Χρονικό του Μπάρμπαρο» του  καπετάνιου που ήταν από την πλευρά των Ενετών και Βενετσιάνων έξω από τα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως. Και εκεί θίγεται πολύ ο Φραντζής και έχοντας πλέον την απόσταση των 25 χρόνων αποφασίζει να γράψει την ιστορία της Άλωσης. Δεν είναι κείμενο ιστορίας, δεν είναι ένα κείμενο ηρωικό και δε είναι ούτε καν πένθιμο. Είναι κείμενο δικαιοσύνης και της αποκατάστασης ενός ανθρώπου.

Όσο για μας που ακούσαμε τον δίσκο ακτίνας της Legend, πιστεύουμε ότι το πάντρεμα της βυζαντινής και ευρωπαϊκής  είναι συγκλονιστικό και τελείως εύληπτο στον μέσο ακροατή. Υπάρχουν αναφορές στο δημοτικό τραγούδι και το εμπνευσμένο από την παράδοση έντεχνο. Το δεύτερο cd είναι ανατριχιαστικό, με αποκορύφωμα τις δύο ξεχωριστές άριες του Μωάμεθ και του Παλαιολόγου.

Στην αθηναϊκή παράσταση που γίνεται για τους σκοπούς του Ιδρύματος «Ελπίδα» συμπράττουν η Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, υπό την διεύθυνση του μαέστρου Νίκου Μαλιάρα. Συμμετέχουν οι χορωδίες ΔΕΗ – ΔΕΔΔΗΕ και η Χορωδία του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στην παράσταση της Θεσσαλονίκης συμμετέχουν η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης η Μικτή Χορωδία Θεσσαλονίκης Μαίρης Κωνσταντινίδου σε διδασκαλία της ιδίας Διευθύνει ο Παναγής Μπαρμπάτης
Ενορχήστρωση και στις 2 συναυλίες ο Γιώργος Χατζηνάσιος και ο Νίκος Φυλακτός.

Η Αθηναϊκή συναυλία γίνεται για τους φιλανθρωπικούς σκοπούς του Ιδρύματος «Ελπίδα» και τα εισιτήρια κοστίζουν 60 και 50 ευρώ.

Τα ειστήρια της Θεσσαλονικίωτικης παράστασης κοστίζουν 30€, 22€, 15€, 12€, 10€

Μοιραστείτε

error: Content is protected !!