
Συνεχίζουμε με το δεύτερο μέρος της συνέντευξης του Γιώργου Κοινούση, ενός αγαπημένου μας τραγουδιστή που παράτησε το τραγούδι στο αποκορύφωμα της καριέρας του για να αφοσιωθεί στον Χριστό. Ενώ χρόνια πριν τον Παντελίδη είχε την σύνθεση μεγάλων σουξέ στο DNA του.
Συνέντευξη στην Ελευθερία Νταβατζή
Θέλετε να πάμε και λίγο στα πρώτα χρόνια που φτάσατε στην Αθήνα με τους γονείς σας; Ήταν δύσκολα τότε;
Τότε ήταν η ζωή πολύ άγρια. Την ζωή μου την άρχισα από την αρχή της ζωής μου. Περπάτησα ξυπόλυτος, γλυκό έφαγα πρώτη φορά στα 12 μου χρόνια, κοιμόμασταν μαζί με τον Πατέρα και την μητέρα μου σε ένα πλυσταριό, Περάσαμε πέτρινα χρόνια αλλά πάντα με το χαμόγελο, με την χαρά, με το τραγούδι. Αλλά τότε οι άνθρωποι δεν είχαν μάθει στα πολλά. Σήμερα έχουμε μάθει στα πολλά και γι αυτό μας λείπουν. Βέβαια παλιά ξυπνούσαμε και δεν χρωστούσαμε μία. Σήμερα ξυπνάμε, και έχουν δίκιο οι άνθρωποι που παραπονιούνται, ξυπνάμε και πρέπει να έχουμε καβάτζα 1 με 2 χιλιάρικα για τα έξοδά μας. Πως θα τα έχουμε. Κάθε μέρα 200 ευρώ χρειαζόμαστε. Μας έκανε το σύστημα σκλάβους πολυτελείας. Μας έμαθε να χαλάμε πολλά για να μας τα πάρει όλα! Οι άνθρωποι παλιά ήταν ευτυχισμένοι γιατί δεν είχαν εξαρτήσεις, δεν είχαν ανάγκη. Αν δούλευαν είχαν λεφτά αν δεν δούλευαν είχαν κάτι στην μπάντα. Γιατί τότε παίρνανε 5 το 1 έτρωγαν τα υπόλοιπα τα έκρυβαν. Οι πολυεθνικές άλλαξαν την καθημερινότητα μας. Πάρε αυτοκίνητα, πάρε το ένα πάρε το άλλο… όσοι έχουν την πρόνοια και γυρίζουν στην γή αυτοί οι άνθρωποι δεν θα πεινάσουν ποτέ.

H πρωτη του επαγγελματική αναγνώριση ως ακκορντεονίστας
που συνόδευε τον Καζαντζίδη, την Μαρινέλλα και την Πόλυ Πάνου
Πως βλέπετε την σημερινή κατασταση;
Υπάρχει ένα παγκόσμιο κίνημα που θέλει να κάνει όλους τους ανθρώπους ζόμπι. Να μην σκέφτονται αν έχουν να φάνε να μην διαμαρτύρονται, να μην κάνουν απεργίες όπως στην Αμερική. Να μην έχουν όρεξη για δουλειά να ζουν με τα επιδόματα. Επίδομα επίδομα. Να μην εχω δύναμη να δημιουργήσω να κάνω παιδιά, να παντρευτώ, να πάρω αυτοκίνητο και με υποχρεώνεις να ζω με όσα θες εσύ; 4 5 κατοστάρικα. Ευτυχώς που μεγάλωσα γιατί αν ήμουν 30 – 40 χρονών δεν θα άντεχα, γιατί θα έβλεπα ότι δεν υπάρχει μέλλον. Όταν μου λένε όταν μέχρι το 2099 η Ελλάδα θα είναι δεμένη χειροπόδαρα πώς να ανασάνει; Η Ελλαδίτσα μας τουρισμός τουρισμός τουρισμός και εγώ ο χαζός και τρελός θέτω ένα ερώτημα. Αύριο μεθαύριο που θα έρθει η ειρήνη στην Συρία, στην Τουρκία και γενικά στην Μέση Ανατολή και με την οικονομική πτώση των ανθρώπων… μπορείς να μου πεις που θα ακουμπήσει η Ελλάδα για να σταθεί στα πόδια της; Τότε που θα μοιραστεί η πίτα του τουρισμού; Τώρα δεν μπορούν να πάνε. Όταν θα μπορούν τι θα κάνει η Ελλάδα; Και μάθαμε και τους νέους μας να μην έχουν όρεξη για δουλειά.
Πόσες δουλειές εχετε κανει;
Α, πάρα πολλές. Έζησα μέσα στην Τρούμπα από μικρός, γυάλιζα παπούτσια πούλαγα τσιγάρα. Στην αρχή ήμουν δίπλα στον πατέρα μου σαν συνοδός. Είχαμε ένα γραμμόφωνο και πηγαίναμε και το στήναμε στα ουζερί και βάζαμε τις πλάκες της εποχής. Έχω ακούσματα από 5 χρονών. Για αυτό λέω πολλές φορές είναι δυνατόν να μην μου επιτρέπεται να κρίνω;

Στα εξώφυλλα της εποχής
Γιατί το λέτε αυτό;
Είπα κάτι σε μια συνέντευξή μου πρόσφατα το οποίο πολλοί δεν το μελέτησαν. Σε μια συνέντευξή μου λοιπόν στην Χριστίνα Λαμπίρη και σε μια ερώτηση της δημοσιογράφου για τον ποιον τραγουδιστή ξεχωρίζω είπα κάτι και παρεξηγήθηκα.
«Ακούστε να δείτε δεν μπορώ να ξεχωρίσω καμία φωνή γιατί όλες μοιάζουν μεταξύ τους, δεν μπορείς. Δεν είναι Νταλάρας Πάριος Μπιθικώτσης δεν είναι Ρέμος, πρόλαβε να ξεχωρίσει η φωνή του» «Τι έχεις να πεις για τον Παντελίδη;» με ρωτούν. Όπως είμαι αυθόρμητος έχω δικαίωμα να ξεχωρίζω, και ποιος είναι αυτός να μην αναγνωρίσει κάποιον που τον αγάπησε ο κόσμος και μέσα σε τρία χρόνια; Όσα πουλούσαν όλοι τα πουλούσε μόνος του. Βάση αυτής της αγάπης του κόσμου στο πρόσωπό του. Αν ο Παντελίδης δεν χανόταν μπορεί να άγγιζε και τον Καζαντζίδη όχι σε φωνή στην αγάπη του κόσμου! Στα τρία χρόνια ο Στέλιος δεν είχε κάνει αυτό που έκανε ο Παντελίδης. Ποιος μου λέει ότι αν ο Παντελίδης συνέχιζε δεν θα έκανε ακόμα μεγαλύτερα πράγματα και να έκανε τον κόσμο να σκουντουφλάει;. Ίσως παρεξηγήθηκαν ορισμένοι που λατρεύουν τον Στέλιο δεν κατάλαβαν ότι εννοούσα για την λατρεία του κόσμου και είχα και ένα ίσως στα λόγια μου.
Δεν έχω δικαίωμα να λέω μια ελεύθερη γνώμη αλλά την ελεύθερη γνώμη; Δούλεψα με όλα τα ονόματα με τελευταία την Μοσχολιού, έδωσα τραγούδια μου σε όλες τις φωνές και η δυστυχία μου είναι ότι δεν έδωσα στον Καζαντζίδη τραγούδια. Για την καταλάβει ό άλλος όμως δεν πρέπει να είσαι φανατικός. Αν φοράς φανέλα και το οφσάιντ θα το λες γκολ και το γκολ που λένε οι άλλοι θα το λες οφσάιντ.
Ο Παντελίδης ήταν χαρισματικός καλλιτέχνης δεν ήταν μικρή υπόθεση. Αυτή η εκτόξευσή του έχει πολλά δικαιολογητικά. Ένα παιδί μόνο του, ήταν αξιωματικός του πολεμικού ναυτικού και όπως στην Ελλάδα οι μισοί έλληνες τραγουδάνε και οι άλλοι μισοί παίζουν μπάλα έτσι ήταν κι αυτός ένας από αυτούς. Το θέμα είναι πως γίνεσαι όμως. Άλλο είναι να γίνεις με την βοήθεια άλλων να ακουμπήσεις σε ξένες πλάτες να σου δώσουν στίχους μουσική να στο διδάξουν. Δεν είναι απλά αυτός που γράφει την μουσική πρέπει να σου ερμηνεύσει πως θα το πεις.
Πολλοί από τους φίλους του Στέλιου έτυχε να τους είχα και εγώ φίλους και από τότε που είπα αυτό το πράγμα δεν με έχουν πάρει τηλέφωνο και φαντάζομαι ότι φταίει αυτό.. με μένα έχεις τίποτα; Δείξε ότι με αγαπάς και ύστερα θα το συζητήσουμε.

Ντυμένος στις ανάγκες της εποχής
Εσείς δεν πήρατε ένα τηλέφωνο αυτούς που σας παρεξήγησαν;
Δεν είμαι εγωιστής αλλά όταν κάποιος σε στενοχωρήσει να τον αφήνεις να καταλάβει μόνος του το λάθος του γιατί αν του πεις γιατί το έκανες αυτό θα το περάσει σαν αδυναμία. Και αν το πεις με οποιονδήποτε τρόπο και δεν σε ρωτήσει ο άλλος, γιατί ο άλλος πρέπει να σε ρωτήσει «να σου πει ρε Κοινούση, γιατί είπες αυτό το πράγμα, εγώ δεν αισθάνομαι ένοχος, εγώ θα πάρω να δω αν είναι καλά, αλλά αφού δεν αισθάνομαι ένοχος. Η υποψία μου όμως γιατί και εγώ δεν είμαι μικρούλης ,από 6 χρονών ήμουν στην Τρούμπα και γυάλιζα παπούτσια και πούλαγα τσιγάρα καταλαβαίνεις τι έχουν δει τα μάτια μου. Είμαι εκείνος που έχω πει «άνθρωποι είμαστε και σφάλματα κάνουμε» έχω πει « εσύ που μου έλεγες πως με αγαπάς». Πρέπει να βγάλουμε τον φανατισμό από την ζωή μας. Όταν έχεις φανατισμό, ο πρώτος που αρρωσταίνεις είσαι εσύ. Άλλο η πίστη να πιστεύεις κάπου αλλά να το ελέγχεις. Όλοι οι εμφύλιοι πόλεμοι και όλες οι καταστροφές μα τι είναι αυτά τους φανατισμούς. Το «άνθρωποι είμαστε» , αυτό το τραγούδι έγινε η αιτία που πήρα το βραβείο του δημοφιλέστερου έλληνα τραγουδιστή στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Φθαρτοί είμαστε. Είναι πολύ ωραίο πράγμα να αγαπάς είναι πολύ πιο ωραίο να συγχωρείς.
Το ίδιο παρεξηγήθηκα και με την Γλυκερία. Γιατί την Γλυκερία εγώ την έβγαλα, της έδωσα τα φώτα. Την πήρα, μου άρεσε, την πίστεψα και την έβαλα σε έναν δίσκο μου. Και όταν πάλι είπα καλύτερη τραγουδίστρια είναι η Γλυκερία πάλι παρεξηγήθηκα. Η Γλυκερία δεν είναι μόνο «τα πετσετάκια», μπορεί να τραγουδήσει ροκ, αμερικάνικο, μπαλάντα, ισπανικό. Έκανε σιγόντα. Μετά την Μαρινέλλα το μεγαλύτερο σιγόντο ήταν της Γλυκερίας αλλά ατύχησε και δεν είπε τόσο μεγάλα τραγούδια.
Και ποια ήταν η παρεξήγηση;
Με παρεξήγησε η Καίτη Γκρέη, που την λατρεύω και είναι η ιστορία της ζωής μου. Όλη η ιστορία της ζωής μου είναι η Καίτη Γκρέη. Αυτή με πήρε με βοήθησε μετά τον Μπιθικώτση. Με τον Μπιθικώτση δούλεψα απλά. Η Καίτη Γκρεη ήταν φτασμένη. Με πήρε από το χέρι, με έβαλε στο συγκρότημά της, με έβαλε στους δίσκους της. Της έγραψα 16 χρονών 2 τραγούδια. Αυτή ήταν η αιτία που με έβγαλε στο φως, όπως και η Πόλυ Πάνου. Αλλά με την Καίτη Γκρέη μας συνδέει και κάτι άλλο. Κάποια στιγμή που ήμουν 20 χρονών και είχα παρεξηγηθεί με την γυναίκα μου που την γνώρισα από τα 18 μου χρόνια, την παίρνω τηλέφωνο και της λέω «Έχω τσακωθεί με την Φανή, είμαι στεναχωρημένος» Άντε θα στα φτιάξω εγώ πάλι. Αυτή με πήρε από τα Πέραμα και με πήγε στην εκκλησία που με περίμενε η γυναίκα μου. Είναι η ζωή μου η Καίτη.

Βραβευμένος ως δημοφιλέστερος τραγουδιστής στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης
Εσείς βλέπατε τον εαυτό σας στον Παντελίδη;
Μα γιαυτο, γιατί βλέπω την δική μου περίπτωση. Με μια κιθάρα έκατσε και έγραψα 10- 20 τραγούδια και χάλασε τον κόσμο. Το ίδιο συνέβη και σε εμένα. Βέβαια το παιδί σκοτώθηκε. Ότι έγινε με εμένα έγινε και με τον Παντελίδη.
Τι σημαίνει να είσαι καλός τραγουδιστής;
Ο τραγουδιστής πρέπει να ξεχωρίζει η φωνή του να μην αντιγράφει. Πολλοί τραγουδιστές ξεκίνησαν αντιγράφοντας κάποιον τραγουδιστή. Όπως χωρίς να θέλω να μειώσω την αξία του, ο Λευτέρης Πανταζής που αντέγραψε τον Βοσκόπουλο. Ύστερα έκανε ένα δικό του στυλ αλλά αν ακούσεις τραγούδια του Βοσκόπουλου και τα ίδια τα πει και Πανταζής θα δεις ότι διαφορά δεν υπάρχει. Το ίδιο πράγμα είχε γίνει με τον μακαρίτη τον Παντελίδη. Μόλις άκουσα την φωνή του νόμιζα ότι άκουσα τον Σφακιανάκη μετά είπε κάποια τραγούδια και τον βοήθησαν να ξεχωρίσει η φωνή του. Αυτός που γράφει δικά του τραγούδια είναι δύσκολο να τα πει άλλος, όπως συνέβη και σε εμένα. Εγώ δεν έχω ερμηνεύσει τραγούδια άλλων συνθετών. Υποστήριξα τα τραγούδια που έγραφα εγώ.
Όσο καλή φωνή κι αν έχεις όμως και το λέω πολλές φορές και παρεξηγούμε. Μα βάστα βρε φίλε εγώ ασχολούμαι με την μουσική από τα 10 μου χρόνια, μετά από τόσα χρόνια στην μουσική δεν μπορώ να εκτιμήσω κάποια πράγματα; Όσο ωραία φωνή και αν έχεις αν δεν βρεις το καλό τραγούδι, είναι σαν τον μεγάλο ηθοποιό που παίζει έναν μάπα ρόλο.
Μπιθικώτσης ο Πάριος ο Καζαντζίδης αλλά και αυτοί οι τραγουδιστές αν δεν πουν τα καλά τραγούδια δεν μπορεί να αναδειχθεί η φωνή τους. Είμαι παράδειγμα εγώ. Όταν εγώ άρχισα να τραγουδάω για να κάνω τα σουξέ «Όλοι θα ζήσουμε» που τότε είχε πουλήσει 300.000 δίσκους δεν ήμουν η φωνάρα. Εγώ φωνή έγινα αργότερα. Δεν ήμουν φάλτσος αλλά δεν ήμουν Καζαντζίδης, Μπιθικώτσης, Γαβαλάς. Αλλά πούλησαν τα τραγούδια που είχα.
Στην Ελλάδα τραγουδιστής σαν τον Στέλιο τον Καζαντζίδη δεν υπάρχει. Η ευκολία που τραγουδούσε , χωρίς να κάνει μορφασμούς, αυτό που έβγαινε από μέσα του χωρίς να πιέζεται να τραγουδήσει όλα τα είδη. Μπορούσε να πει από κλέφτικο από τούρκικο μέχρι Λυρικό τραγούδι μπορούσε να πει. Αλλά ακόμα και ο Στέλιος βρέθηκε ευλογημένος που είπε τραγούδια που ήταν αριστουργήματα και στα θυμίζω. « Δυο πόρτες έχει η ζωή», «όποιος και να είσαι»,» εγώ ποτέ δεν αγαπώ». Δεν έμεινε στα τραγούδια που μιλούσαν για τους μετανάστες. Είπε του Θεοδωράκη, του Λεοντή, ο κάθε τραγουδιστής είναι να μπορεί να παίξει όλους τους ρόλους.

Στις Φυλακές Ανηλίκων τον σήκωναν στα χέρια
Το επάγγελμα αυτό του τραγουδιστή είναι δύσκολο και ενέχει και πολλούς κινδύνους έτσι δεν είναι;
Το επάγγελμα αυτό έχει κόστος και όσοι άνθρωποι είναι στην showbiz και το ρίχνουν σε άλλα πράγματα τους κάνει η αβεβαιότητα το άγχος το στρες το κυνήγι του χαμένου θησαυρού. Δεν είδες πόσοι άνθρωποι και καλλιτέχνες έχουν μπει στον αργό θάνατο; Κρίμα πηγαίνουν σ το πουθενά, μέσα στις αράχνες γιατί μια αράχνη είναι αυτό. Και καταστρέφουν όχι μόνο τους εαυτούς τους αλλά και τα αγαπημένα τους πρόσωπα. Δεν είναι μόνο ότι καταστρέφεσαι εσύ, καταστρέφεις και την μητέρα σου και τον πατέρα σου και τα αδέρφια σου. Εσύ για πάρτη στου την βρίσκεις, ας το πούμε έτσι, για σκέψου και τους άλλους όμως. Δεν έχουν τις δυνάμεις. Εγώ κρατήθηκα από τον Χριστό. Άλλοι άνθρωποι ανακαλύπτουν τον Χριστό μετά την περιπέτειά τους. Στο Άγιον Όρος που πάω από το 90, έχω συναντήσει πολλούς επώνυμους ανθρώπους και πηγαίνουν εκεί για να βρουν βοήθεια. Και βρίσκουν την βοήθεια, την βρίσκουν την λύση.
Αν πάμε και πολύ πιο πίσω και δούμε ότι ο ληστής σώθηκε δεν σώθηκε ο Ιούδας!
Σας ευχαριστώ πολύ
Εγώ θέλω να είσαι καλά, να προσέχεις την ζωή σου, να μείνεις έτσι όπως είσαι να έχεις εμπιστοσύνη στον εαυτό σου και να είσαι παντός καιρού!